פיננסים

הגיעו מים עד נפש: זה הסוד הגדול המוסתר מדיירים בבניין משותף שיכול להשיג להם מקלחות חמות כמעט 24/7 מהמערכת המותקנת להם בבניין, ולחסוך להם אלפי שקלים בשנה על הדלקת דוד חשמלי

שוב להדליק דוד, שוב לקבל מים פושרים שמספיקים בקושי למקלחת וחצי, שוב להזמין טכנאים במאות שקלים ושוב לשמוע ממנו ש"הכל בסדר עם הדוד!"… מה מסתתר מאחורי הקלעים של תעשיית המערכות הסולאריות בבניינים משותפים, ואיך משיגים מים חמים גם באמצע הלילה ואפילו בחודשי סגריר? יצאנו לבדוק.

מור משרקי  08.6.21 // 18:15

"נמאס לי כבר להתעסק עם הדוד כל היום!" מתלוננת אורית, ראש ועד הבית בבניין בראשון לציון, "הדיירים משגעים אותי. חצי אומרים שהמים בקושי מתחממים, השאר לא מבינים מה הם רוצים. הזמנו כבר שלושה טכנאים שאמרו שהכל תקין וסתם שילמנו עלויות ביקור בלי שהבעיה זוהתה ונפתרה, אני כבר אבודה!"

"גם ככה אני עושה הכל מהתנדבות," ממשיכה אורית, "ופתאום במשרה מלאה רק סביב הדוד! השכנים לא מפסיקים להתלונן, ועם יד על הלב, אני מבינה אותם. מה יותר מרגיז מלחזור מיום עבודה ארוך ואין מספיק מים חמים למרות 4 שעות של בוילר דולק?! אבל בכנות, זה תחום פרוץ שעולה לנו הון רק לבדוק! להזמין טכנאים, להיזהר מעקיצות, להשוות בין ההצעות וזה עוד בלי לגבות כסף מהדיירים כשיש הסכמה לתיקון…"

הבעיה שאורית מתארת לא זרה לישי תעיזי, מומחה למערכות מים סולאריות בבניינים משותפים כבר כמעט 20 שנה.  כמות קטנה של מים חמים שלא מספיקה למקלחות עבור כל המשפחה, בריחת מים חמים מהדוד,  תלונות מרובות של דיירים, תשלומי חשמל גבוהים בהדלקת דוד ממושכת ותקלות חוזרות ונישנות במערכת חימום המים הן רק חלק מהבעיות שבעקבותיהן פונים לישי תעיזי ומתחננים בפניו שיפתור את הבעיה.

"האמת היא? יש אינספור תקלות במערכות מים סולאריות בבניינים משותפים והן פשוט לא מטופלות בזמן," מסביר ישי, "כמעט בכל בניין שיש בו מעלית מותקנת מערכת מים סולארית מרכזית, ואיתה אמורים להיות מים רותחים כל יום שיש שמץ בחוץ. אם המצב לא כזה: סימן שיש תקלה, וצריך לתקן אותה הרבה לפני שהדיירים משגעים את ועד הבית בתלונות, כי זה אומר שהמצב כבר ממש החמיר".

 
 

ישי תעיזי, מומחה למערכות מים סולאריות עם ניסיון של כ-20 שנה.

 

רגע, אני רוצה להבין. אם אני גרה בבניין גבוה אז בהכרח אני יכולה להשיג מים חמים 24/7?

"ב-90% מהמקרים כן. כל עוד הדוד מצוי בקומת הדירה, מותקנת בבניין מערכת מים סולארית שאיתה רוב השנה יש מים חמים 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע. איך? לפני כ-40 שנה יצא חוק שמחייב התקנה של מערכת מים סולארית בכל בניין גבוה, ואז יש מים חמים גם בחודשים הקרים, קומה ראשונה או חמישית, זה לא משנה. המערכת החכמה בנויה כך שלכל הדיירים, בלי יוצא מן הכלל, יהיו מים חמים בצורה זהה! 

הבניין יכול להיות גם בן 35 שנה, מיושן, מלא תקלות, גם אם מההתחלה נדמה שיש בעיה במערכת חימום המים: לא להתייאש, מאוד יכול להיות שניתן לתקן את התקלה אחת ולתמיד! מי שמומחה במערכות כאלה יידע לאבחן ולפתור את המצב. המערכת מנצלת את אור השמש, ככה שהמים מתחממים בחינם 10 חודשים בשנה! במקום לשלם 2,000 ש"ח בשנה על דוד חשמלי, ועוד 100,000 ש"ח על טכנאים כל חורף מחדש…"

אין מצב, 10 חודשים בשנה אני יכולה להתקלח עם מים חמים בלי להדליק בכלל דוד?!

"כן, או עם 10-15 דקות הדלקת דוד בלבד, במקום 3-4 שעות שעולות המון כסף בחשבון החשמל. יש לפחות 270 ימים בשנה עם שמש טובה וחמה, שלא לדבר על אור שמש גם בחורף – מה שיכול להרתיח לנו את הדוד למקלחות מפנקות לכל המשפחה. 

אני אומר לך, אנשים לא מודעים ליכולות של מערכת מים סולארית! חושבים שזאת מערכת זיפת, מתגעגעים לימים של פעם, זוכרים שבבית של האמא תמיד היו מים חמים בלי בכלל להדליק דוד. נכנסים לבית, מנשקים את המזוזה ואת הדוד החשמלי על הדרך, כי לא מאמינים שאפשר להסתדר בלעדיו. 

עכשיו תראי, לא סתם הפסיקו לייצר את המערכות הישנות יותר, הן נשחקות מהר ותוך פחות מ-10 שנים הקולט נסתם מאבנית. ולמה? כי המים שהתחממו בשמש היו מגיעים ישירות למקלחת, מה שיצר אבנית בצינורות. זה ממש כמו בקומקום שמחליפים בו מים כל הזמן, גם שם מצטברת אבנית מאותה סיבה. 

אבל במערכת הסולארית המרכזית זה לא קיים! היא מחממת כמות קבועה של מים, והם עוברים בצינורות באמצעות משאבה ומחממים את המים שבדוודים של כל דירה בבניין. ככה לא נוצרת כמעט אבנית וגם אין שחיקה. יש עוד סיבות, אבל בשורה התחתונה המערכת יותר עמידה, חסכונית ויעילה בחימום של המים – לכל משפחה בבניין צריכים להיות מים רותחים בזמן מינימלי של הדלקת דוד, ולפעמים בלי להדליק בכלל".

 

אוקיי את ההסבר הבנתי, אבל איך זה מתיישב עם התוצאות בשטח? בסוף אין לי מים חמים במקלחת!

"אז זהו, כאן מגיע העניין של חוסר המודעות. תגידי לי את, מתי בפעם האחרונה עלית לגג וראית מה קורה שם? כנראה שאף פעם. מערכת מים סולארית היא אמנם חכמה, אבל צריך לדעת להתקין אותה, לתחזק אותה, לאתר את התקלות הרבה לפני שחצי מהדיירים בבניין בלי מים חמים בברזים".

מתוך מכתב תודה של ועד בית ברחוב ברקן בחולון.

האמת שאף פעם לא עליתי לגג. אבל גם אם הייתי עולה לשם, כנראה לא הייתי מבינה מה הבעיה, לא?

"נכון, אף אחד לא מצפה ממך להיות מומחית במערכות מים סולאריות, אבל הבסיס זה להציף את הבעיה ולפתור אותה לפני שמאוחר מדי. דיירים נוטים להתעלם מבעיות של מים חמים, לפחות בהתחלה. הם רואים ששעתיים של בוילר דלוק בעונת הסתיו לא מספיקות למקלחות של כל המשפחה, אז הם משאירים אותו עוד שעה דלוק. לא חושבים שיש בעיה במערכת, או שמתעצלים לבדוק ולהתחיל להביא טכנאים.

ועדי בית בכלל נוטים 'לחפף' בעניין, כי ברוב המקרים מדובר בהעברת אנרגיה לא שווה של החום למים של הדירות, ולכן רק חלק מהדיירים יושפעו מזה והשאר לא יתלוננו. לא תראי ועד בית ששמח לבקש מהדיירים הוצאה חריגה מכולם על משהו שמפריע רק לחלק מהדיירים, נכון? זאת תסבוכת שכנים מובהקת. 

אז הדיירים מתעלמים עד שאי אפשר יותר, ועד הבית מתעלם מהם עד שאי אפשר יותר, ואז מה קורה? התקלה במערכת מחמירה, מובילה לנזילות, לפיצוצי דוד, לריקבון וכבר אי אפשר להתעלם מהבעיה, אבל עד שהדברים זזים – כולם סובלים! גם הדיירים שמשלמים הון בחשמל כדי שבסך הכל יוכלו להתקלח, וגם ועדי הבית שסופגים את התלונות ונאלצים להתעסק סביב השעון בהזמנת טכנאים שונים כדי לבדוק את הבעיה".

מתוך מכתב המלצה של ועד בית בסמטת אלברט ברמת גן.

האמת שאני במקרה ראש ועד בית אצלי בבניין ו-3 טכנאים היו אצלנו ולא מצאו כלום, איך זה קורה?!

"3 טכנאים זה עוד במקרה הטוב. הבניינים שאני מגיע אליהם מספרים על 6 ו-7 טכנאים שהם הזמינו, שילמו להם עלות ביקור ואלפי שקלים על תיקון שבסוף היה 'פלסטר': אחרי כמה חודשים הבעיה חזרה והם כבר התייאשו מלנסות לתקן. אני לא רוצה להאשים את הטכנאים, הם לרוב לא יידעו לטפל במערכות מים סולאריות, אז הם מראש לא אמורים להיות הכתובת. כמו שלא הולכים לרופא משפחה בשביל ניתוח לב.

כשאני אומר טכנאים אגב, נכללים גם אינסטלטורים ואפילו מתקיני מערכות מים סולאריות. אדם שבא ומתקין מערכת, לא נמצא שם אחרי שנה כשהמערכת מתחילה לזייף. 50% לפחות מהליקויים שאני רואה בבתים במערכות מים סולאריות מתחילים מטעות בהתקנה של המערכת. אם במיקום של הקולט-שמש, בזווית שלו, לא שמו דגש על כל הפרטים. זה מסביר גם למה בניינים חדשים לגמרי סובלים מבעיות של מים חמים".

מתוך מכתב המלצה של ועד בניין במקור ברוך, כוכב יעקב.

רגע, יש בעיות כבר בהתקנה של המערכת?! גם אם זה מתקין רשמי של החברה שייצרה אותה?

"ברור. המתקינים האלה לא מומחים בתחום. לרוב זה סתם עובד בניין שבא להתקין את זה. הוא עושה כל יום אבל לא מבין את המדע שמאחורי זה. בהתקנת מזגן או מקרר זה בסדר, כי הרי מכינים את המוצר השלם במפעל וצריך רק לחבר אותו לצינור של המים ולחשמל, אז לא צריך מיומנות גדולה. אבל במערכת מים סולאריות ממש צריך לבנות אותה, לחבר בורג לאום ולצינור על הגג, ובהתאמה לכל בניין! 

הבניין הזה בכיוון דרום ורק פינה אחת מוארת בשמש, הבניין הזה מוצל מהבניין שלידו בשעות הצהריים, כאן הקולט נמצא בשמש אבל ה'רַגָּשׁ' (שזה המכשיר שמרגיש את החום על הקולט) נמצא בצל ואז הקולט בוער מחום אבל המערכת לא מופעלת… ואז מתחילות נזילות בצינורות וריקבון במערכת. ההתקנה אמנם לא נראית מסובכת, אבל כל טעות קטנה יכולה להוביל לתקלה גדולה, וזה מתגלה כמו שהסברתי קודם, באיחור גדול.

 

ישי תעיזי, מומחה למערכות מים סולאריות, טכנאי מוסמך, קבלן אינסטלציה ובוגר קורס ממוני אנרגיה.

זאת הסיבה שחייב אדם עם מומחיות באיתור ובאבחון תקלות במערכות מים סולאריות. רק מה? אין הסמכה כזאת בארץ. אני למדתי קורסים להיות קבלן אינסטלציה, עשיתי קורס של מכון התקנים, קורס של ממונה אנרגיה מטעם משרד התשתיות, ובכל הלימודים האלה היו אולי 8 שעות על מערכת מים סולארית".

וואלה, אז איך יודעים איזה בעל מקצוע להזמין אם אין בכלל הסמכה מקצועית במערכות מים סולאריות?

"שאלה מצוינת. כמו בכל דבר: ניסיון, ניסיון, ניסיון. יש אנשים שבאים ועושים תיקון שניים במערכת והולכים. עכשיו אולי הם פתרו את הבעיה ואולי לא, הם לא יידעו. למה? כי דיירים ששילמו על תיקון ואחרי שנה רואים שוב בעיות, לא יגיעו לאותו טכנאי, נכון? אז אצלי השירות מאפשר בדיקה תקופתית לוודא שהמערכת תקינה. 

גם בתיקון רגיל אני מתקשר אחרי כמה שבועות לדיירים לוודא שהבעיה נפתרה, ויש לי משובים גם שנתיים ושלוש אחרי התיקון שהמערכת עובדת מצוין. כשמדובר באחזקת מבנים ולא רק תיקונים, הניסיון פה קובע. אני עושה מעקב לראות מה מחזיק ומה לא, אני כבר יודע להשוות מה נכון ולאיזה מקרה. כל מה שאני יודע מגיע מניסיון של 20 שנה וראה אינספור מקרים של בעיות במים החמים, גם הזויות ביותר…"

רגע, סקרנת אותי. איזה תקלה הכי הזויה נתקלת בתחום הזה? סך הכל מערכות מים סולאריות, לא?

"יש כל מיני סיפורים. פעם אחת הגעתי לבניין חדש לגמרי שסבל מבעיות של מים חמים. עליתי לגג לבדוק את המערכת, באופן מפתיע מאוד היא הייתה מותקנת בסדר גמור. כשסיפרתי את זה לראש ועד בית, היא לא הייתה מוכנה לשמוע. התעקשה שיש להם בעיות במים חמים. אז מצד אחד, אני לא סתם אתקן משהו בלי שאני יודע מה הבעיה. אני לא עושה תיקוני 'פלסטר', אנשים שתיקנתי אצלם בדרך כלל לא צריכים אותי שוב.

בכל אופן, ביקשתי להיכנס לכמה דירות לבדוק את הבעיה מכיוון אחר. מה אני רואה? לכל מקלחת ראש דוש 'גשם', כלומר ריבוע גדול שמוציא הרבה מים. שאלתי את הדייר, אמר שהקבלן נתן במתנה לכל בעלי הדירות ראש דוש כזה במקלחת. הבנת?! לפי התקן המקסימום זה 6 ליטר מים לדקת מקלחת, אבל ראש דוש 'גשם' הוציא להם 18 ליטרים לדקה, פי 3! ואז המים נגמרים צ'יק צ'ק ולא מספיקים להתחמם.

עכשיו במקום להחליף קולטים, צינורות, דוודים בעשרות אלפי שקלים… המלצתי להם להחליף ראש דוש, לשים 'חסכם' (פילטר שמקטין את צריכת המים) פתרון של כסף קטן! החוכמה היא לאתר את הבעיה הנכונה ולתת לה מענה. לכן חשוב בבעיות של מים חמים בבניינים, לדבר עם מומחה בתחום, כזה שראה את כל המקרים, אבחן את כל התקלות וידע לתקן כדי שהבעיה לא תחזור ויהיו מים חמים כמעט 24/7".

מתוך מכתב המלצה של שפיר מוזס - ועד הבניין אליהו מירון נס ציונה

הבנתי אותך, אז מה אני צריכה לעשות כדי לקבל מים חמים כמו ביום הראשון של הבניין?

"בעקרון, הדבר הראשון שצריך זה שוועד הבית יקבע פגישה עם מומחה מערכות מים סולאריות. כמו שאמרתי אין הסמכה מסודרת בתחום, אבל חשוב לא להתבייש ולשאול אותו לגבי ניסיון ספציפי באיתור תקלות במערכות מים סולאריות, אפילו לבקש ממליצים. בשלב הבא עושים פגישה בבניין עצמו, עולים לגג ומאתרים את התקלה. בהמשך מדברים עם שאר הדיירים, עושים בדיקות בית אם צריך ומגישים הצעת מחיר.

אני למשל, מגיע גם לפגישות של ועד הבית עצמו. חשוב לי שאנשים יבינו מה המצב של מערכת המים הסולארית של הבניין. אני מציג להם את כל האפשרויות ומסביר את מאחורי הקלעים של המערכת. אם יש משהו שלמדתי, זה שאנשים עושים את ההחלטות הנכונות כשיש להם את כל המידע. אני יודע כמה רגיש זה סכסוכי שכנים, או להיות בבית ששילמת עליו הרבה ולסבול מאיכות חיים ירודה רק בגלל שאין מים חמים.

 

מתוך מכתב המלצה של ראש ועד יצחק שלום דורון.

אנשים חייבים להבין שאסור להתעלם מבעיות של מים חמים, כי אפשר לאבחן ולמצוא את הבעיה בקלות וגם לפתור אותה. אין סיבה לסבול ממים קרים, אין סיבה להתעצבן ולשגע את הוועד, אין סיבה לשלם הון תועפות על חשמל ולהשאיר בוילר דלוק במשך שעות, או לשלם 700 ש"ח על גז בגלל מערכת החימום של היונקרס. מערכת מים סולארית טובה תספק מים חמים רוב השנה, גם ב-22:00 בלילה וב-5 לפנות בוקר".

 

פנו עוד היום לוועד הבית בבניין על מנת לקבוע פגישה עם המומחה למערכות מים סולאריות ישי תעיזי, כדי לקבל אבחון מקיף של המערכת עד למציאת פתרון ספציפי לבעיה, וליהנות ממים חמים בלי להדליק דוד בקיץ, ובלי לסבול מבעיות מים וצנרת מתמשכות שגוררות תיקונים בלתי פוסקים מטכנאים שונים. השאירו פרטים בטופס:

כתבות דומות

הישראלי ששם סוף לחנויות הדיגיטליות הכושלות חושף את הטעות של רוב הסוחרים

בכל שנה אנחנו נפגשים עם אלפי ״מאוכזבי קורסים״ שניסו את מזלם והתחילו ללמוד כיצד לסחור בחנויות האלקטרוניות השונות (איביי, אמזון, שופיפיי וכו׳), במה שנקרא ״דרופ-שיפינג״. אבל ריבוי החנויות, ריבוי התחרות, ריבוי העתקה וחוסר היצירתיות יצרו מצב שבו כולם עובדים עם אותם מוצרים, אותם ספקים, אותו פרסום ואותם מחירים ככה שהסיכוי להתבלט, למכור ועוד ברווח הופך לבלתי אפשרי ו-95% מהסוחרים משאירים את הכסף ואת החלום להתפרנס מהאינטרנט ב״בית קברות לחנויות אינטרנטיות״. יצאנו לבדוק מה עושים אותם 5% שכן מצליחים, והפכו את החנויות האלקטרוניות שלהם לתיבת אוצר שלא נגמרת.

לכתבה »

"שנים שנאתי למכור ועכשיו זה האהוב עליי בעסק!"

בזמן שבעלי עסקים מגמגמים מול התנגדויות כמו 'יקר לי' או 'אני צריך זמן לחשוב' או 'אני רק אתייעץ עם…' יש מי שמנהלים את המושכות של כל שיחת מכירה ומגהצים כרטיסי אשראי כמו פס ייצור בלי שהם בכלל מתאמצים. יצאנו לחקור את ליבי אברמוב, מנטורית המכירות המובילה בישראל, מה סוד הקסם שיעזור לבעלי עסקים קטנים ובינוניים לסגור עסקאות ואפילו לאהוב מכירות?

לכתבה »

לנצח את הלו"ז ולהגדיל רווחים בעסק

בעלי עסקים קטנים ובינוניים – דמיינו שהייתם קמים בבוקר ומישהו אחר היה עושה את כל מה שאתם לא אוהבים לעשות בעסק. כמה זמן היה מתפנה לכם? כמה עוד כסף הייתם מרוויחים? זה מה שמציעה ז'קלין עם שירותי "וי אופיס": מזכירה אישית בשלט רחוק בסגנון 'הכל כלול' – רק שהתשלום הוא לפי עבודה בלבד. יצאנו לשמוע עוד על השירות החדשני שבעלי עסקים לא מכירים

לכתבה »

״אם אתה לא מרוצה, אל תשלם לי״: יועץ המשכנתא הותיק שחוסך 150,000 ש״ח בממוצע בכל תיק.

יועץ משכנתא ? כדאי? האנשים שחוסכים לנו התרוצצות, חוסכים לנו בדיקות חוסכים לנו את הצורך להתעמק בחישובים, במימונים והכי חשוב – אם הם טובים הם גם ידעו לחסוך לנו עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים במשכנתא. מאות יועצי משכנתאות עובדים קשה כדי להשיג תנאי משכנתא טובים עבור אזרחי ישראל, שנאלצים לקנות דירה באחת המדינות היקרות בעולם. אך מצד שני, לא כל היועצים מצליחים להשיג את אותן תוצאות (אם בכלל). יצאנו לבדוק איך לבחור יועץ משכנתא שמסוגל לחסוך לנו 100-150 אלף שקלים בקלות, מה גילינו? בכתבה המלאה.

לכתבה »

כתבות דומות

הישראלי ששם סוף לחנויות הדיגיטליות הכושלות חושף את הטעות של רוב הסוחרים

בכל שנה אנחנו נפגשים עם אלפי ״מאוכזבי קורסים״ שניסו את מזלם והתחילו ללמוד כיצד לסחור בחנויות האלקטרוניות השונות (איביי, אמזון, שופיפיי וכו׳), במה שנקרא ״דרופ-שיפינג״. אבל ריבוי החנויות, ריבוי התחרות, ריבוי העתקה וחוסר היצירתיות יצרו מצב שבו כולם עובדים עם אותם מוצרים, אותם ספקים, אותו פרסום ואותם מחירים ככה שהסיכוי להתבלט, למכור ועוד ברווח הופך לבלתי אפשרי ו-95% מהסוחרים משאירים את הכסף ואת החלום להתפרנס מהאינטרנט ב״בית קברות לחנויות אינטרנטיות״. יצאנו לבדוק מה עושים אותם 5% שכן מצליחים, והפכו את החנויות האלקטרוניות שלהם לתיבת אוצר שלא נגמרת.

לכתבה »

"שנים שנאתי למכור ועכשיו זה האהוב עליי בעסק!"

בזמן שבעלי עסקים מגמגמים מול התנגדויות כמו 'יקר לי' או 'אני צריך זמן לחשוב' או 'אני רק אתייעץ עם…' יש מי שמנהלים את המושכות של כל שיחת מכירה ומגהצים כרטיסי אשראי כמו פס ייצור בלי שהם בכלל מתאמצים. יצאנו לחקור את ליבי אברמוב, מנטורית המכירות המובילה בישראל, מה סוד הקסם שיעזור לבעלי עסקים קטנים ובינוניים לסגור עסקאות ואפילו לאהוב מכירות?

לכתבה »

לנצח את הלו"ז ולהגדיל רווחים בעסק

בעלי עסקים קטנים ובינוניים – דמיינו שהייתם קמים בבוקר ומישהו אחר היה עושה את כל מה שאתם לא אוהבים לעשות בעסק. כמה זמן היה מתפנה לכם? כמה עוד כסף הייתם מרוויחים? זה מה שמציעה ז'קלין עם שירותי "וי אופיס": מזכירה אישית בשלט רחוק בסגנון 'הכל כלול' – רק שהתשלום הוא לפי עבודה בלבד. יצאנו לשמוע עוד על השירות החדשני שבעלי עסקים לא מכירים

לכתבה »

״אם אתה לא מרוצה, אל תשלם לי״: יועץ המשכנתא הותיק שחוסך 150,000 ש״ח בממוצע בכל תיק.

יועץ משכנתא ? כדאי? האנשים שחוסכים לנו התרוצצות, חוסכים לנו בדיקות חוסכים לנו את הצורך להתעמק בחישובים, במימונים והכי חשוב – אם הם טובים הם גם ידעו לחסוך לנו עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים במשכנתא. מאות יועצי משכנתאות עובדים קשה כדי להשיג תנאי משכנתא טובים עבור אזרחי ישראל, שנאלצים לקנות דירה באחת המדינות היקרות בעולם. אך מצד שני, לא כל היועצים מצליחים להשיג את אותן תוצאות (אם בכלל). יצאנו לבדוק איך לבחור יועץ משכנתא שמסוגל לחסוך לנו 100-150 אלף שקלים בקלות, מה גילינו? בכתבה המלאה.

לכתבה »