תרבות

חופשי, מרווח ומתחיל מגיל 0: גן הילדים עם שיטת החינוך המדהימה שהורים במרכז לא מכירים ומעניק כלים לחיים לפעוטות וילדים

500 מ"ר בנוי ועוד 500 מ"ר חצר. לא, זאת לא וילה בסביון. זה גן הילדים הקיבוצי 'פיקולינה' בגני תקווה במרכז. יצאנו לבדוק את הגן שבו תינוקות וילדים בגילאי 0-4 נמצאים יום שלם בזמן שההורים שלהם ישנים צהריים, ועל הדרך גילינו את שיטת 'מונטסורי' שבה כל ילד הוא עולם ומלואו.

מור משרקי  16.6.21 // 18:00

"את האמת?? בעבר גן ילדים היה סתם מסגרת שדוחפים בה את הילד שנה שנתיים לפני 'הדבר האמיתי' שהיה בית הספר…" מספרת ליאת, אמא ל-3 מרמת גן, "אבל היום מבינים את הפוטנציאל העצום של התפתחות מהירה דווקא בגילאים הקטנים, החל מחודשים ספורים ועד 4 ו-5. הקטנים שלנו צריכים את כל הכלים, לא רק להסתגלות מהירה בכיתה א', אלא כלים להתפתחות האישית ולחיים בכלל!"

ליאת, כמו אמהות רבות מאזור המרכז, ראתה את הילד הבכור שלה מתקשה במסגרת הבית ספרית, לאחר שנתיים שבהן היה בגן 'פשוט' שבו לא אתגרו אותו להיות עצמאי ולפתח מיומנויות חברתיות. לאחר ששמעה מחברה על הגן הייחודי שנפתח בגני תקווה על בסיס שיטת מונטסורי, לא הייתה לה התלבטות והיא הכניסה את שני ילדיה הבאים, בני 3 ושנה וחצי, לגן שטוען כי הוא מספק כלים לחיים עבור פעוטות בכל גיל.

הגן שנקרא 'פיקולינה', מקבל תינוקות מגיל 0 עד פעוטות בני 4 ומאמין בשיטת 'מונטסורי' שהעקרונות המובילים בה הם חופש ועצמאות מוחלטים לילד, עם תמיכה בהתפתחות הטבעית שלו. הגן מכיל ג'ימבורי, גינת ירק, מטבח, חדר תחפושות ופינת חי וצריך לשפשף את העיניים כדי להאמין שהמקום הזה הוא גן ילדים ממשי, כאן בישראל, בגני תקווה.

הגן הקיבוצי 'פיקולינה' בשיטת מונטסורי בגני תקווה.

 

"הורים תמיד מופתעים לשמוע על כל השפע שמכיל הגן שלנו" מספרת שמרית רות, מנהלת הגן 'פיקולינה', "תגידי לי את, בתור אמא, לא היית נותנת לילד שלך כל מה שאפשר, את כל החוויות, כל האתגרים, כדי שיוכל להתחיל התפתחות תקינה במסגרת הראשונה שלו, הרבה לפני בית הספר?

מה, גן ילדים זה רק ארגז חול וקוביות משחק? מה עם לגדול ולהתפתח? להרגיש מסוגלות עצמית, ביטחון, כדי להרגיש בנוח ולהיות מוכן לעצמאות של כיתה א'? אני אומרת לך, הגן הוא אחד השלבים הכי משמעותיים בחיים של ילד, כבר שם הוא צריך לרכוש כלים לחיים."

מה זאת אומרת 'כלים לחיים', זה גן של ילדים בני 3-4, איזה כלים הם כבר יכולים לרכוש??

"בעלי עסקים הם אנשים עסוקים, אין להם זמן ללמוד את מערכת הפרסום של פייסבוק, ללמוד כתיבה שיווקית ואסטרטגיה. הם צריכים איש מקצוע שיעשה את זה בשבילם. אז מה הם עושים? הולכים ומוצאים מישהו כזה, יש מנהלי קמפיינים כאלה בשפע (זה השם של מי שמריץ פרסום ממומן בפייסבוק כמקצוע)."

למה אתה מתכוון?

"קודם כל הגילאים האלה זה ה-זמן לרכוש בסיס התנהגותי שילווה אותם לבית ספר ולכל החיים אחר כך. צריך להתחיל עם זה מוקדם ואז זה הופך טבעי. ובואי אני אחדש לך, גן ילדים זה לא 'סתם בשביל הכיף' ולא 'מסגרת לתקוע את הילד לפני בית ספר'. ממש ממש לא. הגן הוא התשתית הראשונית שבה הילד הופך לאדם. הוא צריך את הסביבה הנכונה כדי לרכוש כלים של עצמאות ולהיות מוכן ללמידה מתקדמת."

נשמע לי קצת כבד מידי להפיל על הילד כבר מהגן עצמאות ולמידה מתקדמת, לא?

"כבד? להיפך, זה הכי קליל שיש. העולם שלנו הוא כמו מגרש הזדמנויות ענק וכל אחד (במיוחד אם הוא ילד) צריך להתנסות בו. רק דרך חוויה אפשר ללמוד בצורה הכי מתקדמת על העולם, על עצמנו ועל הסביבה.

כשאני אומרת 'עצמאות ולמידה מתקדמת' את חושבת על חוברות עבודה משעממות, נכון? אז ממש לא. יש אצלנו גינת ירק מקסימה במתחם הגן, ארגז חול ענק בגודל של צימר, פינת חי, בית על העץ, ג'ימבורי, בריכת כדורים, פינת מטבח מותאמת לילדים, פינת תחפושות ועוד. ממש כל מה שצריך כדי לעורר את היצירתיות של הילד, להפוך אותו להיות עצמאי וממש לתת לו את כל הכלים ככה שיהיה מוכן ל'חיים של הגדולים'."

הגן הקיבוצי 'פיקולינה' בשיטת מונטסורי בגני תקווה.

וואו כמה פינוקים, נשמע כיף חיים. אבל לא הבנתי איך כל זה מתקשר לעצמאות ורכישת כלים לחיים?

"זה בדיוק זה. באמצעות גינת הירק למשל, הילדים לומדים על ירקות ופירות, על שתילה, עודרים אדמה ולומדים את ערכי הסבלנות והאחריות האישית. אנחנו גם קוטפים ואוכלים בסוף את מה שאנחנו מגדלים. אם אני משקה את הצמח והילד רוצה גם, הוא יתנסה ויעשה בעצמו בהשגחתי. הוא לעולם לא ישמע 'לא, זה של גדולים', אחרת איך הוא יהיה גדול בעצמו??

הילד גם הולך לקניות עם עגלה בסופר במתחם המשחקים, לוקח אוכל בעצמו ומתיישב לאכול כמו במזנון. יש לנו מרחבים ענקיים בגן, הילדים מתנהלים ממש כמו בעולם האמיתי (כמובן בתמיכה של צוות גננות מוסמכות ומקצועיות). ככה הם לומדים להיות 'המבוגר האחראי' של עצמם, דרך התנסות חווייתית עצמאית, זאת ההתפתחות הכי טובה שיש. ככה גם עובדת שיטת מונטסורי."

אה, תספרי באמת מה זה אומר שיטת מונטסורי? נשמע קצת 'רוחניקי' כל העסק הזה…

"הכי לא רוחניקי דווקא. זאת שיטה חינוכית מוכחת על שם רופאה ומחנכת איטלקייה, מריה מונטסורי. גן שפועל לפי השיטה, בעצם מאפשר לילד מרחבים וחופש בשביל התפתחות אישית וביטוי עצמי. הוא יכול דרך משחק להתנסות בפעולות של 'מבוגרים' כמו לבשל במטבח, לעבוד בגינה. הוא תמיד יכול לעשות בעצמו, להרגיש מסוגלות עצמית ולקחת אחריות.

בהתנסויות וחוויות 'בוגרות', הילד יכול לחוש שסומכים עליו, לבנות לעצמו ביטחון להיות בוגר ואחראי. יש פה דגש חזק על האינדיבידואל של הילד.  ד"ר מונטסורי עבדה בשיטות מדעיות קליניות, עשתה ניסויים ותצפיות. רק אחרי שלב מחקרי מעמיק היא קבעה שהדרך הטובה ביותר להגיע להתפתחות טובה של הילד היא באמצעות חופש ועצמאות. מבינה כמה זה רחוק מרוחניקיות?!"

אז זאת שיטה מחקרית מוכחת, אוקיי אבל מבחינה מקצועית הגן עומד בסטנדרטים של משרד העבודה?

"ברור! הגן עומד בכל סטנדרט שקיים ובתנאים הכי מחמירים שיש. צוות הגננות אצלנו עובר קורס התנהלות בטוחה, קורס מד"א וכמובן שיש אצלנו מצלמות בגן ו-100% שקיפות להורים. שום דבר לא נעשה שלא בידיעתם. מעבר לזה חשוב להגיד שהגן כפוף לתקנים של 'מחוסגן', זאת אומרת שרק ילדים שמחוסנים לפי הנחיות משרד הבריאות יכולים להיכנס. אנחנו באמת שומרים על כל הנהלים האפשריים בהיבט הזה.

אגב, בזמן הקורונה גם מצאנו פתרון להורים שהם עובדים חיוניים. עבדנו לגמרי כרגיל בתקופת הסגר ואפשרנו להורים ללכת לעבודה בלי שינוי, גם יש 4 כיתות שונות עם כניסות נפרדות, כך שההיגיינה נשמרה במלואה. אין מה לומר, אנחנו גמישים בהתאם לכל מצב, לא שוברים את הכלים ולא משחקים. 

זאת אחת הסיבות שאין אצלנו גם מה שנקרא 'זמן הסתגלות' שההורה צריך לעצור את החיים שלו רק כי הוא מכניס את הילד לגן. לא יכולה לספור את כמות האמהות שהגיעו אלינו ושאלו בספק בפעם השנייה והשלישית אם באמת אין 'זמן הסתגלות' לילד. 

הן סיפרו שעם הילדים האחרים שלהן, לא רק שלקחו חופש של שבוע מהעבודה כדי להביא את הילד לגן בהפוגות קטנות 'כדי שיתרגל', גם בשבוע שלאחר מכן היו צריכות להוציא אותו ב-12 בצהריים כל יום כי 'אחרת הוא יבכה והגננת ביקשה שיאספו אותו מוקדם'…"

הגן הקיבוצי 'פיקולינה' בשיטת מונטסורי בגני תקווה.

רגע רגע, איך הגיוני שאין 'זמן הסתגלות' לילדים חדשים בגן? זה לא נתקלתי אף פעם…

"אני אגיד לך את האמת, תמיד הצחיק אותי הקטע הזה של 'זמן הסתגלות'. גנים באים ומוכרים להורים סיפורים שהילדים קשה להם לעזוב את הבית, את ההורים, ובגלל זה הם בוכים כשהם מגיעים לגן. 

אבל האמת היא? גן שהוא מספיק מקצועי לא צריך את זה. רוב הפעמים זה ההורה שצריך הסתגלות, לא הילד. ילדים מסתגלים מעולה למצבים חדשים, הם פשוט צריכים את הסביבה התומכת, הסבלנות, המעטפת המגנה שתאפשר להם את זה. 

אבל עזבי את זה, הגן זאת המסגרת הראשונה של הילד מחוץ לבית. להסתגל להיות בלי ההורים זה רק הבסיס. יש אצלנו הרבה הפעלות מגניבות אקסטרה, כמו הרצאות בנושא חינוך אחת לחודש, טיולי משפחות בשבתות למי שרוצה, גיבוש של ההורים יחד עם הגננות כך שנוצרת קהילה ממש מאוחדת ונינוחה. אנחנו חיים ונושמים את הילדים, אז מעבר למה שהם מקבלים במסגרת הגן עצמו, בלי שההורים צריכים לעשות כלום, הם מקבלים גם הרבה דברים בונוס."

כן זה הרבה בונוסים! נשמע ממש טוב, איך הגיוני שלא כל הורה שם את הילד שלו בגן כזה?

"אני אגיד לך מה, יש היום הרבה הורים שחושבים שצריך לשים את הילד שלהם בגן שקרוב אליהם הביתה. זה שטויות, ואני אגיד לך בדיוק למה: בגלל שיש 'זמן הסתגלות' בגנים, הם חושבים: טוב, אני גם ככה אצטרף לקפוץ לגן באמצע היום כי יתקשרו אליי כל הזמן, אז עדיף לי שהגן יהיה קרוב לבית. 

אבל בגן מקצועי, זה בכלל לא אמור לקרות! כמו שאמרתי אין זמן הסתגלות ואין טלפונים להורים על שטויות, אז המרחק מהבית פשוט לא רלוונטי. זה כמו שמישהו יפסול הצעת עבודה שווה במיוחד רק כי הוא צריך לנסוע 10 דקות יותר באוטו. היתרונות לילד והשקט להורה, משתלמים הרבה יותר מהמרחק. השם שלנו עשה את שלו, לא סתם יש לנו פה ילדים גם מחוץ לגני תקווה ובכלל, מכל האזור של המרכז.

חוץ מזה, בגילאים קטנים כאלה, אם יש משהו שהילד חייב זאת יציבות ומענה לטווח הרחוק. אצלנו בגן אפשר להתחיל ממש מגיל 0 ולהישאר עד גיל 4, שזה המון! זה ממש בנייה של סביבה תומכת לאורך שנים ויצירת דמויות ספציפיות וקבועות בחיים של הילד. הרבה גנים שכונתיים מאוד צרים בתפיסה ומקבלים ילדים רק בגילאים מאוד מסוימים, ואז הילד מטולטל בין כמה מסגרות שונות מדי שנה, דווקא כשהוא הכי צריך יציבות."

הגן הקיבוצי 'פיקולינה' בשיטת מונטסורי בגני תקווה.

כן, האמת שזה חשוב ליצור לילד יציבות לאורך זמן. אז מה הצעד הראשון שאני עושה כדי לרשום את הילד שלי לגן?

"דבר ראשון את יכולה להשאיר את הפרטים שלך בקישור הזה. אחרי כן אנחנו כבר נחזור אלייך, נכיר אותך, נשמע על הילד שלך ונוכל להסביר לך את כל המידע לגבי האפשרויות שלו להשתלב אצלנו באחת הכיתות לפי הגיל. בהמשך יתבצע הליך הרישום לגן ואחרי שכל הפרטים ייסגרו, תוכלי להביא את הילד שלך אלינו ואנחנו נקבל אותו בידיים פתוחות ובשמחה רבה ונכיר לו את מתקני הגן השונים ואת החברים החדשים שלו.

כל ילד שנכנס אלינו לגן מקבל מצד אחד יחס אישי ברמה הכי גבוהה, אך מצד שני גם מקבל את כל החופש והעצמאות להיות מי שהוא, לגדול, להתפתח, ללמוד. הוא מקבל את כל הכלים ומתנסה בהם בעצמו, בסביבה מוגנת, חמה ומקצועית. מבחינתי, גננות היא שליחות, חינוך ילדים הוא ממש ברמ"ח איבריי ואני מאמינה שכדי לגדול להיות מבוגר מצליח, צריך קודם כל להיות ילד עצמאי ונבון שגדל בסביבה הכי טובה שיש."

כתבות דומות

הנשק הסודי שיכול להציל 2,548 איש בישראל – ממש מתחת לבית

הוא אחראי מדי שנה למותם של פי 4 יותר ישראלים מאשר מספר המתים מפיגועים ומתאונות הדרכים יחד – אבל אף אחד לא מדבר עליו * הכירו את האויב השקוף: זיהום האוויר גורם (לפי דו"ח הOECD) למותם של לא פחות מ 2,548 איש שנושמים חלקיקים קטלניים החודרים לכלי הדם וגורמים לשבץ והתקפי לב * עמותת "ונטעת" טוענת שיש נשק סודי אחד שיכול לנצח אותו: נטיעת עצים * הטוויסט: הפעם הם יינטעו בעיר – ולא ביער מרוחק * על הדרך העצים גם יכולים להפחית את הטמפרטורה העירונית בעד 4 מעלות, להפוך "מדבר בטון" מכוער לשטח אסתטי וירוק ואפילו לעזור לבריאות הנפשית שלנו * אבל כדי להפוך את החזון למציאות הם זקוקים לתרומות של כמעט 10 מיליון ש"ח, ומבטיחים: "על כל 90 ש"ח תרומה – ניטע עץ" * נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק

לכתבה »

"כיפת הברזל" המשפטית שמגנה על עשרות בעלי עסקים וחברות מסדקים בהסכמים שיכולים לעלות מיליונים

זה נראה כמו "הקזינו" הכי גדול בישראל * עשרות אלפי בעלי עסקים וחברות סוגרים מדי יום עסקאות בלחיצת יד, נמנעים מעריכת הסכמים עם עובדים, ספקים, לקוחות, ואפילו עם המייסדים עצמם – ו"מהמרים" על כך שהכל יהיה בסדר * הסיבות: הם פשוט לא אוהבים עורכי דין, חוששים שהם רק יעודדו מתחים וסכסוכים בחברה, ורוצים לחסוך את תשלום שכר הטרחה * אלא שעו"ד אילן צדק טוען שההימור הזה יכול לעלות להם בגורל העסק כולו * כעת הוא פיתח במשרדו "צדק עורכי דין" את שיטת "כיפת ברזל משפטית" שמסייעת לעסקים ולחברות להימנע מסכסוכים משפטיים – בלי להמר * הסוד: "בדיקת רנטגן" של היסודות המשפטיים בעסק ובחברה  ו"סגירת הסדקים" מראש – ככה שאף אחד לא ירצה לתבוע אתכם * נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק

לכתבה »

״אני חולת שיפוצים אובססיבית ובעלי תומך בזה״: שיטת השיפוצים שתחסוך לכם עשרות (ואפילו מאות) אלפי שקלים

הדעה הרווחת בקרב ישראלים לגבי עולם השיפוצים היא ש"לא ניתן לבצע שיפוץ יוקרתי לבית, מבלי לחרוג מהתקציב שהקצנו מראש ומבלי לשרוף כסף מיותר". עד היום, כשהיינו צריכים לשפץ את הבית, כל התהליך היה נראה בערך כך: נפגשנו עם אדם זר במשך כמה שעות, דיברנו על השיפוץ שרצינו לעשות, הראנו לו את הבית ובסוף הפגישה הרגשנו שאנחנו סומכים עליו אז העברנו לו את עשרות, ואפילו מאות אלפי שקלים. האם זה חייב להיות ככה? אייל סקופ מומחה לשיפוץ מבנים יוקרתיים, טוען שעל ידי הצבת יעדים נכונה ושימוש בעקרון "קסם" פשוט, נוכל להגיע לרמות שיפוץ מדהימות שעוד לא נראו כמותן בארצנו הקטנה, ולחסוך לא מעט כסף על הדרך. נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק.

לכתבה »

תוך 6 חודשים קפצתי מ-15,000 ל-108,000 ש"ח!" – השיטה השיווקית שתגרום ללקוח המושלם לרדוף אחרייך

העסק תקוע בתקרת זכוכית של 20,000 שקל ולא משנה מה ניסית המספרים לא מתרוממים?! שיר יערי, המנטורית שאחראית על הכנסות של יותר מ-30 מיליון שקלים בזכות הדיגיטל, טוענת שבעזרת שיטת ה"מולקולה" ו-3 עקרונות הברזל (דיוק קהל, אתגרים ומוצר פרימיום), כל עסק מומחיות יכול להגיע ליעד הנכסף של 6 ספרות בחודש וכל זה בזמן שיש חיוך על הפנים ללא עבודה עם לקוחות מציקים ולא ראויים. איך מגיעים לארץ המובטחת והאם השיטה מתאימה גם לך? כל הפרטים בכתבה.

לכתבה »

כתבות דומות

הנשק הסודי שיכול להציל 2,548 איש בישראל – ממש מתחת לבית

הוא אחראי מדי שנה למותם של פי 4 יותר ישראלים מאשר מספר המתים מפיגועים ומתאונות הדרכים יחד – אבל אף אחד לא מדבר עליו * הכירו את האויב השקוף: זיהום האוויר גורם (לפי דו"ח הOECD) למותם של לא פחות מ 2,548 איש שנושמים חלקיקים קטלניים החודרים לכלי הדם וגורמים לשבץ והתקפי לב * עמותת "ונטעת" טוענת שיש נשק סודי אחד שיכול לנצח אותו: נטיעת עצים * הטוויסט: הפעם הם יינטעו בעיר – ולא ביער מרוחק * על הדרך העצים גם יכולים להפחית את הטמפרטורה העירונית בעד 4 מעלות, להפוך "מדבר בטון" מכוער לשטח אסתטי וירוק ואפילו לעזור לבריאות הנפשית שלנו * אבל כדי להפוך את החזון למציאות הם זקוקים לתרומות של כמעט 10 מיליון ש"ח, ומבטיחים: "על כל 90 ש"ח תרומה – ניטע עץ" * נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק

לכתבה »

"כיפת הברזל" המשפטית שמגנה על עשרות בעלי עסקים וחברות מסדקים בהסכמים שיכולים לעלות מיליונים

זה נראה כמו "הקזינו" הכי גדול בישראל * עשרות אלפי בעלי עסקים וחברות סוגרים מדי יום עסקאות בלחיצת יד, נמנעים מעריכת הסכמים עם עובדים, ספקים, לקוחות, ואפילו עם המייסדים עצמם – ו"מהמרים" על כך שהכל יהיה בסדר * הסיבות: הם פשוט לא אוהבים עורכי דין, חוששים שהם רק יעודדו מתחים וסכסוכים בחברה, ורוצים לחסוך את תשלום שכר הטרחה * אלא שעו"ד אילן צדק טוען שההימור הזה יכול לעלות להם בגורל העסק כולו * כעת הוא פיתח במשרדו "צדק עורכי דין" את שיטת "כיפת ברזל משפטית" שמסייעת לעסקים ולחברות להימנע מסכסוכים משפטיים – בלי להמר * הסוד: "בדיקת רנטגן" של היסודות המשפטיים בעסק ובחברה  ו"סגירת הסדקים" מראש – ככה שאף אחד לא ירצה לתבוע אתכם * נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק

לכתבה »

״אני חולת שיפוצים אובססיבית ובעלי תומך בזה״: שיטת השיפוצים שתחסוך לכם עשרות (ואפילו מאות) אלפי שקלים

הדעה הרווחת בקרב ישראלים לגבי עולם השיפוצים היא ש"לא ניתן לבצע שיפוץ יוקרתי לבית, מבלי לחרוג מהתקציב שהקצנו מראש ומבלי לשרוף כסף מיותר". עד היום, כשהיינו צריכים לשפץ את הבית, כל התהליך היה נראה בערך כך: נפגשנו עם אדם זר במשך כמה שעות, דיברנו על השיפוץ שרצינו לעשות, הראנו לו את הבית ובסוף הפגישה הרגשנו שאנחנו סומכים עליו אז העברנו לו את עשרות, ואפילו מאות אלפי שקלים. האם זה חייב להיות ככה? אייל סקופ מומחה לשיפוץ מבנים יוקרתיים, טוען שעל ידי הצבת יעדים נכונה ושימוש בעקרון "קסם" פשוט, נוכל להגיע לרמות שיפוץ מדהימות שעוד לא נראו כמותן בארצנו הקטנה, ולחסוך לא מעט כסף על הדרך. נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק.

לכתבה »

תוך 6 חודשים קפצתי מ-15,000 ל-108,000 ש"ח!" – השיטה השיווקית שתגרום ללקוח המושלם לרדוף אחרייך

העסק תקוע בתקרת זכוכית של 20,000 שקל ולא משנה מה ניסית המספרים לא מתרוממים?! שיר יערי, המנטורית שאחראית על הכנסות של יותר מ-30 מיליון שקלים בזכות הדיגיטל, טוענת שבעזרת שיטת ה"מולקולה" ו-3 עקרונות הברזל (דיוק קהל, אתגרים ומוצר פרימיום), כל עסק מומחיות יכול להגיע ליעד הנכסף של 6 ספרות בחודש וכל זה בזמן שיש חיוך על הפנים ללא עבודה עם לקוחות מציקים ולא ראויים. איך מגיעים לארץ המובטחת והאם השיטה מתאימה גם לך? כל הפרטים בכתבה.

לכתבה »