נדל״ן

ADVERTORIAL

בני 60 פלוס ושילמתם מס שבח? ייתכן שמגיע לכם החזר מס מכובד 

רוב בני ה-60 פלוס זכאים להחזרי מס שבח [החזר מיסים מהמדינה לאחר מכירת הדירה עם רווח]. אך לרוב מוכרי הנכסים יש משהו אחד שהם לא יודעים ובטוחים שהם כן יודעים, זה שרואה החשבון שלהם אינו מתמחה במיסוי מקרקעין ולכן הוא עשוי להשאיר להם על הרצפה, בבית הישן עשרות ולפעמים מאות אלפי שקלים. אך יש מי שמוכן להתחייב להחזיר אותם לחשבון הבנק שלנו תוך 90 יום. האם זה בלוף או שאכן יש פה שטיק שהמדינה מעדיפה שלא נדעה עליו? יצאנו לבדוק למי זה מתאים ואיך זה עובד אם בכלל.

רינת גרין 27.04.22 // 11:30

זה קורה אחת לכמה ימים. עמיר הוכהויזר, יועץ מס, יושב במשרד שלו, מחייג ללקוח, וכמו אראלה ממפעל הפיס מספר לו שבקרוב מאוד סכומים של כמה עשרות או מאות אלפי שקלים ייכנסו ישירות לחשבון הבנק שלו.

לקוחותיו הם בעיקר אנשים בני 60, 70, 80 שלא עוברים עם הכנסותיהם את ה9,000 שח בחודש (או לפחות אחד מבני הזוג נכון להגיד). רובם לא עובדים, ומתקיימים מקצבת ביטוח לאומי ואולי פנסיה קטנה. ואם הם עובדים, מדובר בדרך כלל בעבודה חלקית עם שכר בסיסי. הבשורה על צ'ק שמן ומפתיע שמחכה להם, פותחת להם הרבה אוויר לנשימה ומגדילה את תחושת הרווחה בחייהם. ולמרות שעשה זאת כבר מאות פעמים, הבשורה משמחת לא רק את לקוחותיו, אלא מרגשת בכל פעם מחדש גם את הוכהויזר, שחש זכות לסייע.

עמיר הוכהייזר (משמאל) עם לקוח "נהנה לבשר ללקוחות על כמה עשרות אלפי שקלים שעומדים להיכנס לחשבונם"

מס שבח הוא מס שנקבע במסגרת חוק מיסוי מקרקעין ב-1963, ושמוטל על השבח (הרווח) הנובע ממכירת מקרקעין בישראל, החל מדירה שנייה ומעלה. המס בוחן את השבח שנוצר לאדם בעת מכירת הנכס שבבעלותו לעומת מחירו בעבר, כשרכש אותו. גובה המס נגזר ממחיר הדירה והשבח. הוא מתחיל מ-25% ממחיר הדירה ועד 35-40% כשמדובר במכירת נכסים עסקיים. 

מוכרי הדירות בישראל משלמים את המס תוך 30 יום מחתימת החוזה. אוכלוסיות מסוימות זכאיות להחזר מס שבח חלקי או מלא. וכאן הוכהויזר נכנס לתמונה. הוא יועץ מס בכיר למעלה מ-30 שנה, עם התמקצעות במיסוי מקרקעין, התמחות שמעטים מיועצי המס ורואי החשבון בישראל עושים, ולכן הוא בקיא בהחזרים בתחום הזה עד לפרטים הקטנים, ומסייע לרבים. 

אז רגע, עמיר. באמת הרבה אנשים משלמים "סתם" את מס השבח?

"אם נתמקד בקהל הלקוחות שלי בתחום מס השבח, אנשים שמכרו דירה מעל גיל 60 – מרביתם היו אצל עורכי דין ושילמו את המס. עורכי הדין מטפלים בצד החוזי ולא תמיד בקיאים ברזי תקנות מיסוי מקרקעין, כי תחום המיסוי אינו התחום המקצועי שלהם. לכן, העצה הכי טובה שיש לי היא  לפנות ליועץ מס המתמחה בחוק מיסוי מקרקעין".

החזר של עשרות אלפי שקלים. הודעות מלקוחות מרוצים

ואז מה קורה בעצם?

"הטיפול במס ששולם נעשה באופן טבעי על ידי יועץ מס. כשלקוח יוצר איתי קשר, אני כבר יכול לחזות על פי הנתונים אם תהיה לו הפתעה טובה של החזר מס שמן. מרגע שהלקוח מחליט שהוא מעוניין, מדובר בתהליך קצר, ללא עלות מבחינתו אם אין החזר. ובדרך כלל תוך 90 יום מהגשת החומר לרשויות המס, הכסף של החזר מס השבח אצלו בחשבון הבנק". 

איך אדע אם אני מתאים לקריטריונים לפנות אלייך? 

"הקריטריונים של לקוחותיי הם כאלה – אנשים שמכרו דירה בבעלותם בשנים 2017-2023 ושילמו מס שבח, בני 60 ומעלה בעת המכירה, שאין להם הכנסות חייבות במס, או בעלי הכנסות עד 7500 שקלים. כאשר הדירה הרשומה שייכת למספר אנשים (בני זוג, הורים וילדים) אז שלפחות אחד מבעלי הדירה שנמכרה יעמוד בקריטריונים הללו שפירטתי עכשיו".

למצות זכויות ולשלם פחות מס במסגרת החוק

העובדות פשוטות. אם שילמתם מס שבח ומגיע לכם החזר, למעשה אין לכם כל דרך לדעת האם וכמה מגיע לכם אם אינכם בקיאים בחוקי המיסוי. רשויות המס לא ידפקו על דלתיכם מיוזמתם ויספרו שמגיע לכם החזר. לכן, פניה לאיש מקצוע שמתמחה בתחום, היא הצעד הנחוץ במקרה הזה. 

החזרים ממוצעים של מס שבח שהוכהויזר משיג בשוטף ללקוחות העומדים בקריטריונים שפורטו, עומדים על 80-150 אלף שקלים ללקוח. לעיתים הם יכולים להאמיר גם ל-200 אלף ולמעלה מכך. הוכהויזר טיפל גם בהחזר של 800 אלף ואפילו בהחזר של למעלה ממיליון. "ככל שמדובר בעסקה גדולה יותר אז סביר שהמס ששולם היה גבוה, וכך גם סכום ההחזר שתקבלו ממס הכנסה", הוא מסביר. 

מתלבטים האם אתם עומדים בקריטריונים לקבלת החזר? הוכהויזר יודע לשער בשיחת טלפון קצרה, הכוללת מספר שאלות אינפורמטיביות, האם מגיע לכם החזר ומה גובהו בקירוב. במידה והוא צופה שקיים פוטנציאל להחזר, ואתם מעוניינים להמשיך בתהליך, הוכהויזר מטפל ועורך בדיקה ללא עלות. סכום ההחזר, כאמור, נכנס לרוב תוך 90 יום לחשבון בנק הלקוח. רק לאחר קבלת התשלום, יועץ המס יקבל את שכר טרחתו".

מה כולל התהליך?

"זה מתחיל בשיחה ראשונית שלי עם הלקוח. אם אני מעריך שיש כאן סבירות לקבלת החזר מס, אפשרי לגשת לתהליך לבדיקה שנעשית ללא עלות. אני עורך מספר בדיקות מקדימות,  ואם הכול בסדר אני פותח תיק ודואג למימוש החזר המס. בחלק מהמקרים אני עובד מול הקהל המבוגר ובחלק מהמקרים ילדיהם מסייעים להם. יש אפשרות גם לקבלת מס מעזבון כשהורה נפטר". 

עמיר הוכהייזר (משמאל) "אני מעורב בכל שלבי הטיפול בלקוח"
בדיקה ללא עלות, וההחזר תוך 90 יום בחשבון הבנק שלכם

ואז מתבצע הקסם? 

"זהו, שההיפך הוא הנכון. אין כאן קסמים וטריקים. חלה חובה לשלם מס במדינתנו בנסיבות שונות. עם זאת, חשוב שכל אדם ימצה את כל הזכויות, ניכויים ופטורים שמגיעים לו, על מנת לשלם פחות מס במסגרת החוק. אני מכיר את כל הסעיפים, והאותיות הקטנות של הפחתת המיסוי באופן חוקי, ואפעל מקצועית למען הלקוח לקבלת החזר מס מתוך מינימום סיכון שלו. תכנון מס זה דבר לגיטימי וחוקי. בזה אני עוסק". 

לפעמים ההחזר הוא 65 אלף שקל, ולפעמים 1.1 מיליון

רקורד ההצלחות של הוכהויזר בתחום החזרי מס שבח מרשים במיוחד. הוא חושף מספר מקרים מתוך מאות: "לקוחה בת 68 מאילת מכרה דירה ושילמה כ-75 אלף שקלים מס שבח. אין לה כלל הכנסות. עזרתי לה לקבל החזר של 65 אלף שקלים על מס השבח ששילמה. אחד מלקוחותיי היה ישראלי בן 75 שחי בבוסטון. הוא מכר את הדירה בשרון ב-2017. לאחר בדיקה שלי הוא קיבל החזר מס שבח 190 אלף". 

אחת ההצלחות הגדולות במשרד כללה החזר מס שבח של 1.1 מיליון שקלים שהשיג עבור לקוחות. "מדובר בבית בירושלים שמכרו היורשים ב-20 מיליון שקלים, עסקה שכללה תשלום מס שבח גבוה מאוד. אלו היו 4 יורשות מעל גיל 75, כולן ללא הכנסות מעבודה. מקרה שההצלחה הגדולה בו הייתה מתבקשת מבחינתי. 

"במקרה אחר פנה אליי זוג מתל אביב. שניהם בני למעלה מ-65. הם מכרו נכס בבעלותם ושילמו 170,000 שקלים מס שבח. הבעל נכה 100% ולאישה אין כלל הכנסות. בסיכומו של דבר הם קיבלו 145 אלף שקלים". 

עמיר הוכהויזר מציג: הצלחות מרשימות בתחום החזרי המיסים

כפי שניתן אולי להבין, הטיפול בתחום החזר מס שבח דורש ידע עמוק ומפותל בעולם המיסוי. למשל אם הדירה בבעלות זוג, ורק אחד מבני הזוג זכאי להחזר מס, אז, מסביר הוכהויזר, שכבר בעת ביצוע העיסקה, בשלב בו עורכי הדין מטפלים במיסוי המקרקעין, ניתן לנקוט בצעדים שונים להקטנת מס השבח. "עורכי הדין עושים לרוב עסקה על תא משפחתי, כשלפעמים שווה דווקא לחלק את העסקה לשתיים", הוא נותן דוגמה. 

זאת אומרת שגם כאשר בוצעה עסקת הנדל"ן עם עורך הדין, כמתבקש, עדיין נעשות טעויות? 

"ודאי. היה לי לקוח שמכר דירה בעסקה שבה טיפל עבורו משרד עורכי דין מהגדולים בארץ, שלא ידע להגיד לו על הפטור כי הוא בקיא בתחומו, אבל לא בתחום המיסוי. הלקוח שילם מס שבח מלא. אני דאגתי להחזר מס בסך של 890 אלף שקלים. כאמור,  עורכי הדין מומחים בתחום החוזים וכו', אולם מעטים עורכי הדין שבקיאים לעומק במיסוי המקרקעין וחישוב המס המדויק שקשור ישירות לפקודת מס הכנסה, ולכן לקוחות רבים משלמים את המס גם כשאינם צריכים, או בסכום גבוה ממה שעליהם לשלם, ומגיע להם החזר".

מפתיע. 

״מהיכרותי את סעיפי החוק הכי קטנים אני נובר לתוך העסקה אחרי, ומסייע להוציא את החזר המס". 

רגע עמיר, זה לא יכול להיות קצת מסוכן "להעיר את המתים" כשעושים בדיקה להחזר במס הכנסה?

"לא כאשר אתה עובד עם מומחה מקצועי בתחום. לפני הפנייה למס הכנסה אני דואג לערוך בדיקה מקיפה ומעמיקה, על מנת שלא יגרם שום נזק ללקוח". 

ואם אני מתקשה להשיג מסמכים מהעבר הנדרשים לקבלת ההחזר?

"אנו מסייעים ללקוחות להשיג את מרבית המסמכים הנדרשים, ואם זה משהו שרק הם יכולים להוציא, אז אנו מנחים אותם בדיוק מה לעשות". 

אם אני לא גר באזור שלך? 

"אין בעיה, בטח לא בעידן הזום והמיילים. כבר עבדנו עם לקוחות מדן ועד אילת. רשות המיסים עובדת בכל הארץ, ואנחנו איתה. גם לקוחות שלנו בחו״ל מקבלים את מה שמגיע להם לאחר טיפול שלנו".

ללכת ליועץ מס שהתמקצע בתחום מיסוי מקרקעין

הוכהויזר עוסק בייעוץ מס למעלה מ-30 שנה. הוא הבעלים של המשרד הוכהויזר, חשבונאים יועצי מס מוסמכים, שעובד עם לקוחות מכל רחבי הארץ. למרות ניסיונו והוותק, כל תיק חשוב עבורו, ולכן הוא מקפיד להיות בקשר ישיר מול הלקוח ולטפל כשהוא משתמש בידע העשיר שלו ("אני מעורב בכל שלבי הטיפול מול הלקוח ורשויות המס. כמו רופא פרטי"). 

יתרון נוסף שהוא מביא, מלבד היותו יועץ מס מומחה שעוסק במיסוי הפרט, הוא ההתמקצעות ומומחיות שלו בנישות מקצועיות: מיסוי פרישה ופנסיוני, ומיסוי מקרקעין. מבין הלקוחות שלו ניתן למצוא את הנהלת חברת חשמל, פורשי חברת חשמל, פורשי חברת פז שמנים, פורשי בי"ח פוריה ורבים וטובים שמסתייעים בשירותיו בתחום החזרי המס. 

הוכהויזר מציג את התמונה בתחום החזרי מס שבח בישראל: "בערך 90 אחוז מאנשי המס – יועצי מס ורואי חשבון – לא מכירים לעומק, ולא מתמקצעים בתחום מיסוי מקרקעין. מתוך אנשי המיסים מעטים בישראל למדו והתמקצעו ברזי מיסוי מקרקעין, ואני ביניהם. זאת הסיבה שאנשים נופלים בין הכיסאות במס השבח". בנוסף, הוא מציין שמשרדו עובד בשיתוף פעולה צמוד עם עורך דין מומחה בתחום הנדל"ן ומיסוי מקרקעין כייעוץ משלים. 

הוכהויזר הוא דור שני ליועצי מס, שהגיע לתחום בעקבות אביו עודד ז"ל, שעסק בתחום והקים ב-1963 את המשרד לייעוץ מס. "זה תחום מקצועי שריתק אותי", הוא מסביר. "אני מוצא שזה מאתגֵר לסייע לאנשים לשלם את המס המינימלי הנדרש  ע"פ החוק".

הגיע לתחום בעקבות אביו. "קורץ לי לסייע לאנשים לשלם מס מינימלי כחוק"

וכך בדיוק נראית עבודתו. הוא יושב במשרדו, כשעל שולחנו ערימות מכתבים מרשות המיסים עם הודעות על החזרים מיסים שונים שהשיג ללקוחותיו, שבמצטבר מגיעות בחודש לכמה מיליוני שקלים. 

תגיד, זה באמת כל כך מהותי מיהו היועץ אליו פונים לקבלת החזר מס השבח? 

"בוודאי. אנשי מיסים לא מקצועיים שאינם בקיאים בחוק מיסוי מקרקעין לעומק יכולים לגרום נזק ו/או לא לקבל את החזר המס המירבי. יועץ מס מקצועי גם בוחן היטב מראש אם כדאי להגיש בקשה לרשויות המס, ולא יפתח תיק ברשות המיסים ללא בדיקה מקדימה ומעמיקה שקובעת שהנתונים אינם גוררים חובות מס או כל דבר שיזיק ללקוח. זה תפקידי כיועץ מס אחראי ובעל ניסיון – לחשוב  ולתכנן הכל עבור לקוחותיי". 

כתבות דומות

״אני חולת שיפוצים אובססיבית ובעלי תומך בזה״: שיטת השיפוצים שתחסוך לכם עשרות (ואפילו מאות) אלפי שקלים

הדעה הרווחת בקרב ישראלים לגבי עולם השיפוצים היא ש"לא ניתן לבצע שיפוץ יוקרתי לבית, מבלי לחרוג מהתקציב שהקצנו מראש ומבלי לשרוף כסף מיותר". עד היום, כשהיינו צריכים לשפץ את הבית, כל התהליך היה נראה בערך כך: נפגשנו עם אדם זר במשך כמה שעות, דיברנו על השיפוץ שרצינו לעשות, הראנו לו את הבית ובסוף הפגישה הרגשנו שאנחנו סומכים עליו אז העברנו לו את עשרות, ואפילו מאות אלפי שקלים. האם זה חייב להיות ככה? אייל סקופ מומחה לשיפוץ מבנים יוקרתיים, טוען שעל ידי הצבת יעדים נכונה ושימוש בעקרון "קסם" פשוט, נוכל להגיע לרמות שיפוץ מדהימות שעוד לא נראו כמותן בארצנו הקטנה, ולחסוך לא מעט כסף על הדרך. נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק.

לכתבה »

נזקי מים בבית? שירות חדשני יעזור לכם לקבל את תשלום הפיצוי מחברת הביטוח, בלי בירוקרטיה וללא סיכון מצדכם

בדירות ובתים רבים קיימים כתמי רטיבות מנזקי מים. רוב בעלי הבתים לרוב לא מטפלים בבעיה או סופגים את עלויות טיפול הנזק על חשבונם מבלי לדעת שנזקים אלו מכוסים בביטוח. השמאי המומחה, שלמה פרנקיל, מייסד 'אקספרט פלוס – המרכז למימוש זכויות ביטוח', מסביר כיצד ניתן להגיש דרישה לפיצוי מחברת הביטוח ובאמת לקבל את מלוא תשלום הפיצוי בלי להסתבך עם טפסים וסיכון הכסף שלנו.

לכתבה »
ויקי הלד

השיטה המדעית לפיצוח שוק הנדל"ן האמריקני

נדל"ן בארה"ב מתברר בתור הצעד הנכון לחופש כלכלי, מסיבות רבות (למשל: רווחים פי 2 מנדל"ן בישראל). יזמית נדל"ן שמסייעת למשקיעים ישראליים בתחום מסבירה איך עם השקעה של החל מ-50,000 דולר אפשר ברוגע ושלווה לדאוג לעצמך לפנסיה מרשימה, וגם לעזור לילדים

לכתבה »

האישה מאחורי הקלעים של שוק הדירות בישראל מחזיקה רשימות המתנה של מאות רוכשים

שוק הנדל"ן רותח – כך תמיד אומרים, אבל כשפרויקטי נדל"ן צצים כמו פטריות אחרי הגשם והופכים את השוק לרווי ותחרותי, כיצד יכול יזם להבטיח מכירה מיטבית של הדירות במינימום עלויות שיווק? ראיון בלעדי עם שרון דידי, האישה שמאחורי המיזם המצליח "דירות בשושו", עם חשיפת הסוד שיכול להציל לכל יזם נדל"ן את הפרויקט – למכור מקסימום דירות למשקיעים מובילים, בלי לשבור את הראש ולהסתבך עם משווקים חיצוניים

לכתבה »

כתבות דומות

״אני חולת שיפוצים אובססיבית ובעלי תומך בזה״: שיטת השיפוצים שתחסוך לכם עשרות (ואפילו מאות) אלפי שקלים

הדעה הרווחת בקרב ישראלים לגבי עולם השיפוצים היא ש"לא ניתן לבצע שיפוץ יוקרתי לבית, מבלי לחרוג מהתקציב שהקצנו מראש ומבלי לשרוף כסף מיותר". עד היום, כשהיינו צריכים לשפץ את הבית, כל התהליך היה נראה בערך כך: נפגשנו עם אדם זר במשך כמה שעות, דיברנו על השיפוץ שרצינו לעשות, הראנו לו את הבית ובסוף הפגישה הרגשנו שאנחנו סומכים עליו אז העברנו לו את עשרות, ואפילו מאות אלפי שקלים. האם זה חייב להיות ככה? אייל סקופ מומחה לשיפוץ מבנים יוקרתיים, טוען שעל ידי הצבת יעדים נכונה ושימוש בעקרון "קסם" פשוט, נוכל להגיע לרמות שיפוץ מדהימות שעוד לא נראו כמותן בארצנו הקטנה, ולחסוך לא מעט כסף על הדרך. נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק.

לכתבה »

נזקי מים בבית? שירות חדשני יעזור לכם לקבל את תשלום הפיצוי מחברת הביטוח, בלי בירוקרטיה וללא סיכון מצדכם

בדירות ובתים רבים קיימים כתמי רטיבות מנזקי מים. רוב בעלי הבתים לרוב לא מטפלים בבעיה או סופגים את עלויות טיפול הנזק על חשבונם מבלי לדעת שנזקים אלו מכוסים בביטוח. השמאי המומחה, שלמה פרנקיל, מייסד 'אקספרט פלוס – המרכז למימוש זכויות ביטוח', מסביר כיצד ניתן להגיש דרישה לפיצוי מחברת הביטוח ובאמת לקבל את מלוא תשלום הפיצוי בלי להסתבך עם טפסים וסיכון הכסף שלנו.

לכתבה »
ויקי הלד

השיטה המדעית לפיצוח שוק הנדל"ן האמריקני

נדל"ן בארה"ב מתברר בתור הצעד הנכון לחופש כלכלי, מסיבות רבות (למשל: רווחים פי 2 מנדל"ן בישראל). יזמית נדל"ן שמסייעת למשקיעים ישראליים בתחום מסבירה איך עם השקעה של החל מ-50,000 דולר אפשר ברוגע ושלווה לדאוג לעצמך לפנסיה מרשימה, וגם לעזור לילדים

לכתבה »

האישה מאחורי הקלעים של שוק הדירות בישראל מחזיקה רשימות המתנה של מאות רוכשים

שוק הנדל"ן רותח – כך תמיד אומרים, אבל כשפרויקטי נדל"ן צצים כמו פטריות אחרי הגשם והופכים את השוק לרווי ותחרותי, כיצד יכול יזם להבטיח מכירה מיטבית של הדירות במינימום עלויות שיווק? ראיון בלעדי עם שרון דידי, האישה שמאחורי המיזם המצליח "דירות בשושו", עם חשיפת הסוד שיכול להציל לכל יזם נדל"ן את הפרויקט – למכור מקסימום דירות למשקיעים מובילים, בלי לשבור את הראש ולהסתבך עם משווקים חיצוניים

לכתבה »