כלכלה

להיפטר מהחובות: עורך הדין שעוזר לאנשים שחייבים מעל 100K ש״ח לחתוך 80% מהחוב

יותר מ-100 אלף שקל חובות, תיקים פתוחים בהוצאה לפועל, אין רישיון, אין חו״ל, המשפחה מסתבכת ומה לא? יותר מ-300 אלף אנשים במדינת ישראל מוכרזים כ-״אסירים״ של הוצאה לפועל. ואולם, בניגוד לאסירים, החייבים לא מקבלים תמיכה ושיקום, ונדרשים לקחת הלוואות שעשויות למוטט אותם. עו״ד ג׳ריס אבו שקארה (עורך דין, נוטריון מגשר, מורשה לערוך ייפוי כוח מתמשך, חבר ארצי ויושב ראש של ועד כנסייתי)החליט להוריד את הכפפה, לקחת את האחריות ולשחרר את החייבים לחיים חדשים, בסכום שהופך לבדיחה ביחס לחוב המקורי. יצאנו לבדוק כיצד הוא עושה את זה.

דניאל איבגי  25.11.21 // 9:00

מדינת החייבים. מתברר שבישראל 2021 יש יותר מ-300 אלף חייבים בהוצאה לפועל. הפכנו למעצמה של אנשים שנכנסים לחובות וסוחבים אותם במשך שנים ארוכות. הם עומדים מול המערכת בתחושת חוסר אונים, עם חובות מצטברים שהתחילו מ-50,000 שקלים, וצמחו ל-300 אלף שקלים [דוגמה] ולא מבינים מה הצעד הבא שהם יכולים לעשות – זהו, מבחינתם העולם חרב עליהם. 

אין להם אפשרות לשלם את החוב, אין להם נכסים או כל הון אחר מאחוריהם, רבים המקרים בהם הם במצב משפחתי לא טוב, ואם לא אז עכשיו גם המשפחה בסכנה. 

״יש פתרון!״ אומר לנו בנחרצות עו״ד ג׳ריס אבו שקארה. ״יש אפשרות להגיש את התיקים להליך שנקרא "חדלות פירעון" שזה תהליך מיוחד שנועד לפתור את הסיטואציה עבור אנשים שלא מסוגלים לשלם את החובות שלהם.״ הוא מוסיף. 

כשלפני שאנחנו נכנסים לעומק הנושא, עו״ד ג׳ריס אומר לנו שלדעתו, לפני שמתחילים תהליך חדלות פירעון, ניתן וצריך לחתוך את החוב ולקצץ אותו למינימום האפשרי בעזרת מו״מ עם הנושים (האנשים להם חייבים כסף). 

עו״ד ג׳ריס: ״פני שמתחילים תהליך חדלות פירעון, ניתן וצריך לחתוך את החוב ולקצץ אותו למינימום האפשרי בעזרת מו״מ עם הנושים״

למה אתה מתכוון שאתה אומר ״לחתוך את החוב״?

״בדיוק למה שאתה שומע ידידי. כשהגיעה אלי אישה גרושה עם ה-3 ילדים וחוב של 2.5 מיליון שקלים, אז לפני שפתחתי לה הליך "חדלות פירעון", השתמשתי בידע, ובכלים שיש לי כדי לעמוד מול הבנק, להתמקח איתו בהליך מו״מ עיקש ולגרום לו להבין שהדרך היחידה שיש לו לסיים את החוב הזה ולקבל כסף היא לחתוך את גובה החוב. לבסוף, אותה אישה שילמה 150 אלף שקלים בלבד״. 

וואו, סלח לי על הספקנות, אבל זה נשמע מעט הזוי...

״זה בסדר גמור, מרבית האנשים חושבים בדיוק כמוך. חונכנו להאמין שהבנקים, או הגופים הגדולים הם גופים שאנחנו לא יכולים להילחם בהם. מאידך, עו״ד שיודע איך הגופים האלה עובדים וחושבים, ומה האינטרסים שלהם – ימצא את הדרך לחתוך את החוב. תמיד קיימת דרך להציג בפני הנושים (הגופים להם חייבים את הכסף) את הסיטואציה באופן שבו הם יבינו שאין להם ברירה, ואם הם רוצים לקבל תשלום כלשהו – הם יהיו חייבים לוותר. 

כמו במקרה של אישה בת 50 שהגיעה אלי, היה לה חוב של 300 אלף שקלים. נפגשנו עם נציגי הנושים והסברנו להם שמדובר בחוב ישן, שהתחיל מסכום נמוך ואשר במרוצת השנים צבר ריביות בגובה של עשרות אלפי שקלים, ואם הם לא יסכימו, אז ללקוחה לא תהיה ברירה ואנחנו נפנה להליך משפטי של שנים ארוכות שהנושים ממש לא רוצים בו.

בהתחלה הם התעקשו לקבל את מלוא 300,000 השקלים. אבל בגלל העקשנות שלנו, וההבנה שגם את הבנקים ניתן "לשכנע" והם לא גוף כזה אטום אם מתמידים לאורך זמן עם הידע הנכון.

בסופו של דבר סגרנו את התיק על סכום סמלי של 36,000 שקלים שמחולקים ל-60 תשלומים. כלומר, 600 שקלים מדי חודש. אם הלקוחה הייתה מחליטה להתחיל תהליך של פשיטת רגל, אז היו חולפים שנים רבות עד שהיא הייתה סוגרת את חובותיה. וכאן? תוך פחות מ-4 חודשים סגרנו את התיק.״

עו״ד ג׳ריס אבו שקארה: ״חתכנו ללקוחה חוב של 300,000 ש״ח, ל-36,000 אלף ש״ח בפריסה של 60 חודשים (600 ש״ח בחודש)״

נשמע מדהים! ותגיד ג׳ריס, לכל אחד אפשר לחתוך ככה בחוב?

״שאלה נהדרת. כיוון שכמו כל דבר בחיים יש "מדרג". כלומר, כמו בסולם מ-1 עד 10, כש-10 זה המתאים ביותר ו-1 זה לא מתאים בכלל – גם כאן יש מדרג. למשל, תמיד תהיה עדיפות לאנשים שיש להם חובות מצטברים בגובה של יותר מ-100 אלף שקלים. 

בנוסף, אנשים שהחליטו לשים סוף לחובות ולהיוולד מחדש, אנשים עם משמעת, אנשים שרוצים לעזור לעצמם – אלה האנשים שנמצאים בקצה הגבוה של הסולם וסיכוייהם לנצח את המעקלים, את הוצאה לפועל ואת הנושים הוא גבוה מאוד. 

לעומתם, אנשים שיש להם חובות מתחת ל-100 אלף שקלים, אנשים שלא משתפים פעולה עם עורך הדין שלהם, אנשים שלא מביאים מסמכים וקבלות, אנשים שמתווכחים הרבה ולא מסוגלים לכבד את כל הגורמים המעורבים בתהליך ולמלא אחר הוראות – כנראה יכשלו. 

אני מאמין שכשאדם לא יודע משהו, הוא צריך לתת את המפתחות והשליטה לאדם שיודע. כמו שאדם בלי רישיון לא יתווכח ויתערב בנהיגה לאדם עם רישיון.״

צודק לחלוטין. אבל אם המשא ומתן עם הנושה נכשל, איך נכנסים להליך ״חדלות הפירעון״?

״עכשיו אנחנו נכנסים לעניינים. הסיפור עם הליך חדלות פירעון, מתחיל בכך שאדם עם חובות בגובה 100 אלף שקלים ומעלה, מתחיל לספוג את ההגבלות שמגיעות עם החובות. מעקלים לו את הרישיון, מעקלים לו את חשבון הבנק, עיכוב יציאה מהארץ, מבטלים לו את כרטיסי האשראי, מונעים ממנו להיות עוסק מורשה, לקחת משכנתא או כל הלוואה אחרת ועוד…

זה השלב שבו אותו אדם מבין שהוא חייב ליצור קשר עם עורך דין. בין אם זה השארת פרטים באתר או יצירת קשר בטלפון. 

אם מדובר בעורך דין מקצועי, הוא יבקש מיד צילום של ת.ז יבצע בדיקה שנקראת "רשימה ארצית". תוך 48 שעות מאותו רגע, לעו״ד יהיו בידיים כל החובות, המסמכים והנתונים על החייב. בעזרתם, הוא ילמד את המצב.

השלב הבא הוא קביעת פגישה. נפגשים, מכירים האחד את השני, עורך הדין לומד את הסיפור האישי של הלקוח, ומציע לו לקבל עיכוב הליכים תוך 72 מה שמאפשר ביטול עיקולים וחזרה לשגרה באופן זמני.   

הדבר הבא הוא הצעת הליך חדלות פירעון ללקוח. מכאן, כל העבודה עוברת לכתפו של עורך הדין. כמובן שהלקוח עוד צריך לספק מסמכים מדי פעם כמו תלושי משכורת, חשבון בנק ב-3 חודשים אחרונים, הוצאות כמו ארנונה, חשמל,מים וכדומה.

עורך הדין מוודא שהממונה על תהליך חדלות הפירעון מקבל את כל המסמכים והמידע שהוא צריך. מכאן, הממונה מחליט האם זה מספק אותו כדי להעביר את התיק ולפתוח צו פתיחת הליכים. הצו הזה הוא בעצם מה שאנחנו מחפשים בתחילת הדרך כדי לבטל את ההגבלות הקיימות. 

לאחר מכן, בית המשפט ממנה עו״ד נאמן שבודק את התיק האישי של הלקוח, ובהתאם קובע כיצד הוא אמור להתנהל בשנתיים הקרובות. מאותו הרגע, במשך שנתיים אנחנו שולחים דו״ח אחת לחודשיים כדי שבית המשפט יראה שאנחנו אכן מקיימים את הבקשות שלו.״

וזהו? לאחר שנתיים בית המשפט משחרר אותנו מהחובות?

״עוד לא – אבל, הוא מאפשר לנו להגיע לדיון בו בית המשפט רואה שעשינו את המקסימום, ואז מאפשר לנו להגיע לפשרה בהתאם למצב הקיים.

ואז, אם עורך הדין של הלקוח מספיק "חד", הוא ימצא את הפרצה בהתאם לתיק כדי לצמצם למינימום את תוכנית הפירעון. בעברית זה אומר, להוריד את גובה התשלומים למינימום' במספר הגבוה ביותר של תשלומים. בדיוק כמו שעשינו לשתי הגבירות אותן הזכרנו קודם.״ 

עו״ד ג׳ריס אבו שקארה: ״רוב רובם של החייבים בסכומים של 100 אלף ש"ח ומעלה, כן מצליחים להגיע להסדר נוח״

המשא ומתן המקדימים, והליך חדלות הפירעון תמיד מביאים תוצאות?

״בשום דבר אין 100% הצלחה, ומי שמבטיח דבר כזה משקר. מצד שני, אני יכול להגיד לך בביטחון שעוד לפני הליך "חדלות פירעון", כאשר הנושה (האדם לו חייבים) מבין שהחייב הולך להליך משפטי, הוא נלחץ. הוא מבין שזה תהליך ארוך, כזה שידרוש ממנו הוצאות משפטיות כבדות והרבה התעסקות שהוא תמיד יעדיף לחסוך. 

נקודה מעניינת נוספת היא שרוב רובם של החייבים בסכומים של 100 אלף ש"ח ומעלה, כן מצליחים להגיע להסדר נוח. אבל, צריך לשים לב שקריטי לפעול כמה שיותר מהר, ולהיכנס להליך של מו״מ ישיר מול הנושים. זה יכול לחסוך את כל ההליך המשפטי, את כל ההתערבות של הוצאה לפועל ובית המשפט, לחסוך הגבלות ובשורה התחתונה הרבה זמן וכאבי ראש שמביאים לאותן תוצאות.

אגב, יש לי לא מעט לקוחות שסגרנו להם את החובות ב-3-4 חודשים, בלי התערבות משפטית וזהו. הם פשוט יצאו לחיים חדשים בהם הם יכולים להיות בני אדם נורמטיבים, אזרח טובים, ולקבל מה שמגיע להם בזכות ולא בחסד של בית משפט.״

אותי שכנעת ג׳ריס. אני רק רוצה לדעת עבור הקוראים שלנו, מה עושה מי שרוצה שתוציא אותו לחופשי עכשיו?

״תודה רבה ידידי. באשר לשאלתך, הצוות שלי ואני נשמח לעזור לכל אדם שנמצא בחובות ורוצה לצאת לדרך חדשה בחיים. מבחינתנו, האחריות היא כולה עלינו. הדבר היחיד שאנחנו מבקשים מאדם שמתעניין בתהליך הוא להשאיר לנו פרטים כדי שנוכל ליצור איתו קשר ולתת לו את הביטחון והשקט שלנו כדי שידע שיש על מי לסמוך.״ 

כתבות דומות

חשיפה: העתיקו את שיטת ההשקעות של וורן באפט

קריפטו, התחום המסקרן בעולם המסחר הוירטואלי, מציע פוטנציאל לייצור רווחים גבוהים בזמן קצר (HIGH RISK HIGH REWARD). זאת הסיבה שמומחים בתחום מבקשים להדגיש שהוא מתאים למי שיכולים לנהל את המסחר בו תוך ניהול סיכונים שקול ומתון, ומוסיפים: "זה הטיימינג המושלם להיכנס כסוחר בתחום שיכול להוביל לרווחים קרובים וגם כאלה שיגיעו עוד שנים, בדומה למה שקרה עם הביטקוין"

לכתבה »

מאינסטלטור שקם ב6 בבוקר לטכנאי סלולר עצמאי שעובד מהבית ומרוויח 400 ש"ח לשעה

הרגע שבו נפל ליהב אוחנה (25) מכשיר הגלקסי 21 מהידיים והמסך שלו נשבר היה גם הרגע שבו השתנו חייו לנצח * "רציתי לתקן את המסך וביקשו ממני סכום מופרך של 1,200 ש"ח", משחזר יהב, "נאלצתי לשלם, ואחרי שעתיים בלבד כשהטלפון חזר מתיקון – נפל לי האסימון – הבנתי שאם שילמתי 600 ש"ח לשעה, כנראה שיש בתחום הזה המון כסף" *  הסכום הגבוה לא נתן לו מנוח, ויהב החליט לעשות הסבה מקצועית – ולעבוד בעצמו בתחום * תוך שבועיים הוא סיים קורס אונליין במכללת טאץ' והפך לטכנאי סלולר מוסמך * "כיום אני מתעורר כל בוקר ב11 עם חיוך. במקום לבזבז 40 דקות של נסיעה לעבודה פיזית וקשה, הלקוחות מגיעים אליי הביתה, וכל מה שאני צריך לעשות זה לתקן להם את הטלפון – והפעם אני זה שמרוויח 400 ש"ח לשעה" * נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק

לכתבה »

חשיפה: הישראלים שהעתיקו את שיטת ההשקעות של וורן באפט

קריפטו, התחום המסקרן בעולם המסחר הוירטואלי, מציע פוטנציאל לייצור רווחים גבוהים בזמן קצר (HIGH RISK HIGH REWARD). זאת הסיבה שמומחים בתחום מבקשים להדגיש שהוא מתאים למי שיכולים לנהל את המסחר בו תוך ניהול סיכונים שקול ומתון, ומוסיפים: "זה הטיימינג המושלם להיכנס כסוחר בתחום שיכול להוביל לרווחים קרובים וגם כאלה שיגיעו עוד שנים, בדומה למה שקרה עם הביטקוין"

לכתבה »

שיטת השיווק שמשגעת את בעלי העסקים בישראל: ככה משלשים את ההכנסה תוך 180 ימים

עידן דנש, זועם על הנתון המחריד לפיו בכל שבוע נסגרים, בממוצע, כ-850 עסקים קטנים ובינוניים בישראל. עכשיו, הוא הפסיק לפחד מהכוחות השולטים, והחליט, לראשונה, לחשוף את "שיטת ההשקה", שלטענתו, יכולה, בקלות מגוחכת, להכפיל את ההכנסה החודשית של כל עסק בישראל בפי שלוש, חמש ואף לייצר הכנסה קבועה של 6 ספרות בכל חודש. בשורה חדשה לכל נותני השירותים שמתקשים לפרוץ את תקרת הזכוכית? יצאנו לבדוק.

לכתבה »

כתבות דומות

חשיפה: העתיקו את שיטת ההשקעות של וורן באפט

קריפטו, התחום המסקרן בעולם המסחר הוירטואלי, מציע פוטנציאל לייצור רווחים גבוהים בזמן קצר (HIGH RISK HIGH REWARD). זאת הסיבה שמומחים בתחום מבקשים להדגיש שהוא מתאים למי שיכולים לנהל את המסחר בו תוך ניהול סיכונים שקול ומתון, ומוסיפים: "זה הטיימינג המושלם להיכנס כסוחר בתחום שיכול להוביל לרווחים קרובים וגם כאלה שיגיעו עוד שנים, בדומה למה שקרה עם הביטקוין"

לכתבה »

מאינסטלטור שקם ב6 בבוקר לטכנאי סלולר עצמאי שעובד מהבית ומרוויח 400 ש"ח לשעה

הרגע שבו נפל ליהב אוחנה (25) מכשיר הגלקסי 21 מהידיים והמסך שלו נשבר היה גם הרגע שבו השתנו חייו לנצח * "רציתי לתקן את המסך וביקשו ממני סכום מופרך של 1,200 ש"ח", משחזר יהב, "נאלצתי לשלם, ואחרי שעתיים בלבד כשהטלפון חזר מתיקון – נפל לי האסימון – הבנתי שאם שילמתי 600 ש"ח לשעה, כנראה שיש בתחום הזה המון כסף" *  הסכום הגבוה לא נתן לו מנוח, ויהב החליט לעשות הסבה מקצועית – ולעבוד בעצמו בתחום * תוך שבועיים הוא סיים קורס אונליין במכללת טאץ' והפך לטכנאי סלולר מוסמך * "כיום אני מתעורר כל בוקר ב11 עם חיוך. במקום לבזבז 40 דקות של נסיעה לעבודה פיזית וקשה, הלקוחות מגיעים אליי הביתה, וכל מה שאני צריך לעשות זה לתקן להם את הטלפון – והפעם אני זה שמרוויח 400 ש"ח לשעה" * נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק

לכתבה »

חשיפה: הישראלים שהעתיקו את שיטת ההשקעות של וורן באפט

קריפטו, התחום המסקרן בעולם המסחר הוירטואלי, מציע פוטנציאל לייצור רווחים גבוהים בזמן קצר (HIGH RISK HIGH REWARD). זאת הסיבה שמומחים בתחום מבקשים להדגיש שהוא מתאים למי שיכולים לנהל את המסחר בו תוך ניהול סיכונים שקול ומתון, ומוסיפים: "זה הטיימינג המושלם להיכנס כסוחר בתחום שיכול להוביל לרווחים קרובים וגם כאלה שיגיעו עוד שנים, בדומה למה שקרה עם הביטקוין"

לכתבה »

שיטת השיווק שמשגעת את בעלי העסקים בישראל: ככה משלשים את ההכנסה תוך 180 ימים

עידן דנש, זועם על הנתון המחריד לפיו בכל שבוע נסגרים, בממוצע, כ-850 עסקים קטנים ובינוניים בישראל. עכשיו, הוא הפסיק לפחד מהכוחות השולטים, והחליט, לראשונה, לחשוף את "שיטת ההשקה", שלטענתו, יכולה, בקלות מגוחכת, להכפיל את ההכנסה החודשית של כל עסק בישראל בפי שלוש, חמש ואף לייצר הכנסה קבועה של 6 ספרות בכל חודש. בשורה חדשה לכל נותני השירותים שמתקשים לפרוץ את תקרת הזכוכית? יצאנו לבדוק.

לכתבה »