כלכלה

תוכן מקודם

לאיתי ליפקוביץ׳, מנכ״ל והבעלים של בית ההשקעות הורייזן נמאס מהתשואה המגוחכת המתקבלת למשקיעים באפיקים ה״רגילים״. הוא קובע בנחרצות: ״בזכות הקורונה, משקיע יכול להכפיל את ההון שלו במהירות, דווקא באמצעות השקעות בתחום המנייתי״

מה משותף למניית נטפליקס ואמאזון? שתיהן ״טסו״ לשמיים בזכות משבר 2020, וההתבססות שלנו על שתיהן כספקיות שירות ותוכן הפכה להיות מוחלטת. איתי ליפקוביץ׳, מנכ״ל והבעלים של בית ההשקעות הורייזן, טוען שאנחנו צופים באחת ההזדמנויות הגדולות ביותר שהיו כאן ב-2 העשורים האחרונים, הזדמנות שמאפשרת לנו להשקיע בהמון חברות כמו נטפליקס ואמאזון, חברות שהולכות להשתלט על העולם (באופן אבסולוטי), ו״על הדרך״ להגדיל את ההון שלנו פי כמה.

מור משרקי  05.01.21 // 17:20

הפיכה טוטאלית״ – זה מה שאיתי ליפקוביץ (38) הבעלים והמנכ״ל של בית ההשקעות ״הורייזן שוקי הון״ אומר לי בתחילת הראיון. כבר ברגע שאנחנו מתיישבים לתחילת השיחה, אני מרגיש שהאיש שעומד בראש חברה שמנהלת 3 מיליארד שקלים של משקיעים, הוא אדם שבוחן כל דג שזז בשוק, ואין סיכוי שיוציא אמירה כל כך חריפה כבר בתחילת הראיון, אם לא היו מאחוריה טונות של משמעות.

״הכסף שוכב בחיסכון בבנק, ״מעלה אבק״ ומאבד מערכו בגלל שהריבית שהבנקים יודעים לתת היום היא בקושי 0.1% במקרה הטוב.״

המון ישראלים מגיעים לגיל פרישה, או פורשים אחרי שצברו כמה מאות אלפי שקלים ואולי אפילו כמה מיליונים בודדים ועדיין מרגישים שהם בסיכון כלכלי. אמנם אנחנו לא מדברים על מעט כסף בחסכון, אבל כשברקע נמצאים החתונות והדירות של הילדים, החופשות עם בני/בנות הזוג, הפינוק של הנכדים והכי גרוע – הקורונה! שאנחנו מתחילים להבין שתישאר פה לעוד הרבה זמן, ואנחנו נצטרך להתכונן אליה גם כלכלית… אפשר לגמרי להבין את החשש.  

הבעיה ממשיכה להתרחב כאשר אנחנו מבינים שהכסף שוכב בחיסכון בבנק, ״מעלה אבק״ ומאבד מערכו בגלל שהריבית שהבנקים יודעים לתת היום היא בקושי 0.1% במקרה הטוב. או במקרה השני, שבו הכסף מושקע בבתי ההשקעות שמשיגים 1-2% תשואה (וזה לפני דמי ניהול). 

איתי, אתה מוכן להסביר לי למה אנשים ממשיכים להפסיד כסף?

״זה מה שקורה כשהעולם מתעקש להישאר ולהשקיע בכלכלה הישנה, ולא לעבור לכלכלה החדשה…״

רגע רגע, אתה חייב להסביר לי למה הכוונה בכלכלה ישנה וחדשה?

״תראה, היום, כמעט שנה מאז תחילת המשבר, אפשר להגיד בלי לחשוש שהקורונה הפכה ב-180 מעלות את הכלכלה העולמית. ואני אתן דוגמה, אם בעבר חברות מסורתיות כמו בתי מלון שהשכירו אולמות לכנסים מקצועיים בכל תחום שהוא, עשו הכנסות גדולות… אז היום הם לא יכולים להשכיר את האולמות/אנשים לא רוצים להשכיר אולמות כי הם חוששים מקורונה. וכך, כל התעשיות שקשורות לתחום השכרת האולמות לכנסים מפסידות כנסים ונמצאות בבעיה רצינית.

או למשל תעשיית המשרדים, שנמצאת בבעיה ע-נ-ק-י-ת! הרבה חברות לא צריכות יותר משרדים גדולים, או בכלל משרדים, אם רוב האנשים שלהם יכולים לעבוד מהבית. אפילו בנקים שהלוו כספים לתעשיית המשרדים נמצאים בבעיה.

אותו הדבר בתחום הנפט. אם התחזיות הישנות היו שבעוד 20-30 שנים העולם ימשיך לצרוך נפט… אז היום אנחנו רואים התפתחויות פורצות דרך בתחום הרכבים החשמליים עם חברות כמו טסלה, מה שמשנה את התחזיות לכך שבעוד 5-10 שנים כל הרכבים בעולם יהפכו לחשמליים.

לכן, אם אנחנו ממשיכים לשים את הכסף שלנו במקומות כמו בתי השקעות שמשקיעים בכלכלה ישנה, אנחנו לא נראה הרבה כסף. או, אם נתן לכסף שלנו להישאר בחיסכון בבנק אז אז אנחנו נסבול מריבית 0% שנראה שלא תעלה בשנים הקרובות בגלל הקורונה. ובשורה התחתונה – תשואה נמוכה, הפסד כספים ואפשר לשכוח מכל מה שתכננו לשנים הקרובות כי הכסף שצברנו כל חיינו, פשוט לא יצבור עוד כסף מעצמו.״

אז מה בדיוק אתה מציע לעשות?

״התשובה היא כמובן ״כלכלה חדשה״!. למה הכוונה? אם פעם היית חולה, היית הולך לרופא. אבל היום אתה לא תלך כי אתה יכול לחטוף קורונה. מצד שני, אתה יכול להשתמש בכל התוכנות והכלים של מה שנקרא ״רפואה מרחוק״ או ״טלרפואה״ שמאפשרים לקיחת מדדים, בדיקות וקבלת מרשמים בלי לצאת מהבית בכלל.

להבדיל מהעבר, שהיית יכול ללכת למרפאה ולחטוף איזושהי מחלה אחרת, היום אנשים באמת החליטו לשים סטופ לתופעה וכן להשתמש בטכנולוגיות כדי לא להגיע למרפאה.

אותו הדבר עם פגישות. פעם היית רוצה להיפגש עם מישהו לענייני עסקים אז היית צריך לנסוע ברכב, לעמוד בפקקים, למצוא חניה וכו׳… היום פשוט עושים פגישות בזום.

עכשיו, גם כשהקורונה תגמר, יש דברים שהולכים להשתרש חזק ולא ללכת מכאן! למה הכוונה? אנשים לא יחזרו ללכת לרופא רק כדי להיפגש איתו. אנשים יתחילו להשתמש ב״טלרפואה״ הרבה יותר… אותו הדבר עם הכנסים, אנשים יעדיפו פגישה מרחוק דרך הזום כדי לא לנסוע, אותו הדבר עם הפגישות, אותו הדבר לגבי עבודה במשרדים, אנשים יעבדו חלק מהזמן במשרדים וחלק גדול מהזמן מהבית.

ובגלל שהדברים האלה הולכים להשתרש כל כך חזק, כל הדרישה והביקוש למחשוב ענן, לסייבר סקיוריטי (אבטחה ברשת), לפתרונות וידאו, ל5g (מהירות אינטרנט סלולרי גבוהה), קפצו בצורה דרמטית! והעולם לא יודע להדביק את הביקוש הזה בצורה מספיק מהירה. מה שאומר, שהרווחים והמכירות של חברות שמתעסקות בתחומים האלה – הולכים לזנק בצורה אדירה בעשור הקרוב, ולכן המניות שלהן שכבר התחילו להציג עליה – צפויות להמשיך להציג עליות חזקות גם בשנים הקרובות.

ומי שישקיע את הכסף שלו כבר היום בכל מה שנקרא ״כלכלה חדשה״ ימצא את עצמו בשנים הקרובות עם הון גדול הרבה יותר בצורה קיצונית שיכולה לשנות את חייו וחיי משפחתו לתמיד!״

ברור לגמרי, אבל איך אתה באמת יודע להגיד שהכלכלה החדשה, בוודאות תשתרש חזק כל כך לאחר הקורונה?

״שאלה נהדרת. תראה, קודם כל יש פה הגיון פשוט של יעילות. הרי גם לפני הקורונה היה עדיף לך לעשות כנסים בצורה דיגיטלית. אבל לא עשו את זה, כי אנשים מבוגרים פחדו שיהיה קשה ללמד אותם להתעסק עם הוידאו וכל העניינים הטכניים.

אבל עכשיו? עכשיו הכריחו את כולנו, וכולם אכן התרגלו! וכשאתה מתרגל למשהו שהוא גם יותר יעיל בסופו של דבר, כמו למשל לעשות כנס בוידאו ולא לטוס או לנסוע ברכב. או, לעשות בדיקות רפואיות בבית עם מכשור דיגיטלי שמגיע עד אליך, ולא להגיע פיזית לרופא בבית חולים ולהסתכן באיזה מחלה, ובכל זאת לקבל את הבדיקה והמרשם של הרופא שלך… אז מעבר לכך שזה יותר יעיל זה אפילו גם יותר בריא, וקשה מאוד לוותר על שיפור כזה ברמת החיים.

זה כמו לרכב על סוס ולאחר מכן לנסוע ברכב… קשה מאוד לחזור אחורה. אנשים פשוט יעדיפו תמיד את רמת החיים…״ 

״השקעה ממוצעת במניות מתחום אחסון הענן של חברות כמו מייקרוסופט, או מתחום הסייבר סקיוריטי וכו׳, הציגו ב-3 השנים האחרונות 100% תשואה!״

כן זה בהחלט הגיוני, מה שמעניין אותי עכשיו זה התשואות… דבר איתי מספרים איתי?

״אז קודם כל אם אנחנו מסתכלים פה על התשואות, של האפיקים האלה שאנחנו מדברים עליהם, כמו למשל על השקעה ממוצעת במניות מתחום אחסון הענן של חברות כמו מיקרוסופט, או בתחום הסייבר סקיוריטי של חברות כמו CrowdStrike וכו׳, הציגו ב-3 השנים האחרונות 100% תשואה! ועוד קרן השתלמות או קופת גמל ממוצעת במניות השיגו 10% בממוצע בישראל באותו הזמן.

מעבר לכך, כל קרנות השתלמות, קופות הגמל וכו׳ בישראל, מכוונים להשקעות בבורסה הישראלית. והבורסה הישראלית מציגה תשואות שליליות כבר הרבה שנים, כי זאת בורסה שאין בה מניות טכנולוגיה. למעשה, כל חברות הטכנולוגיה הישראליות המובילות לא נסחרות בבורסה הישראלית. חברות כמו ״צ'ק פוינט״, ״סולאראדג׳״ ו״וויקס״ שהמניות שלהן עושות תשואות של מאות אחוזים, והבורסה הישראלית לעומת זאת ממשיכה להציג תשואות שליליות של עשרות אחוזים. הסיבה? בגלל שהבורסה הישראלית מוטית מניות של בנקים, לחברות נדל״ן ולמניות של הכלכלה הישנה.״

כן, אבל כמשקיע אני מעדיף שינהלו לי את הכסף מאשר להתחיל לחפש מניות טכנולוגיה...

״ואתה צודק, אתה לא אמור לחפש מניות ולנהל את התיק שלך. אבל זה לא אומר שאתה חייב לתת את הכסף לניהול לגופים הגדולים שלא יוצרים לך תשואה. אתה יכול לתת את הכסף לבית השקעות 'קטן' יותר במרכאות שמנהל ומשקיע את כספי המשקיעים בכלכלה החדשה.

תבין רוב הגופים הגדולים מנגישים למשקיעים את מה שהם יכולים לעשות בעצמם בעזרת מה שהשוק 'במלא נותן'. אם תקח את הכסף שלך ותזרוק אותו בשיטת ה-70-30 המפורסמת שבה משתמשים כל בתי ההשקעות, כש-70% מהכסף על ממד התל בונד 60 ואת ה-30% הנוספים תשקיע במדד ת״א 25 אתה תקבל בדיוק את אותה התשואה שהגופים הגדולים משיגים. 

אפילו יותר אבסורד מזה, לא רק שאותם גופים (ש95% מאוכלוסיית המשקיעים בישראל משלמים להם כדי להשיג תשואה על ההון שלהם) לא מייצרים להם תשואה עודפת על מה שהשוק יודע להשיג לבד, הם הרבה פעמים משיגים תשואה נמוכה מהשוק!״

מה האינטרס של בית השקעות גדול לא להשקיע את הכסף בכלכלה חדשה אם היא כל כך מוצלחת?

״זה קורה מכמה סיבות. הגופים הגדולים (ואומר לך את זה מי ש'קצת' מכיר את הגופים הגדולים) מנהלים את הכסף בצורה שיווקית, לא כלכלית ולא מקצועית!

מה זה אומר? זה אומר שלכל חברה או גוף גדול יש את חברי הדירקטוריון שיושבים למעלה. עכשיו, ברגע שגוף כזה יאפשר למנהל ההשקעות הפשוט שלו שנמצא בתחתית הסולם של החברה לקבל ״מקסימום בונוס״ בסוף השנה על כך שהוא מביא מקסימום תשואה ללקוח, הגוף מכניס את עצמו לבעיה.

כי במידה והעובד שלו טועה בפוזיציה (הנכסים בהם בחר להשקיע בתיק של הלקוח) ושווי התיק ירד באותה שנה, אז מנהלי החברה צריכים להצדיק לדירקטוריון למה כל הגופים המתחרים עלו והם לא. בנוסף, ברגע שמפרסמים תוצאות של ירידות באותה שנה, באופן אוטומטי אחוז לא מבוטל מהמשקיעים עוזב לגוף אחר שעשה עליות (גם אם מתונות) ואז מיליארדים של שקלים עפים החוצה מאותו גוף.״

אז מה משקיע פשוט עם כמה מאות אלפי שקלים או מיליונים צריך/יכול לעשות?

״להשקיע בבית השקעות 'קטן' במרכאות, כמו בית ההשקעות שלנו. אנחנו לא כאן כדי להציע את השירותים שלנו, אבל אני יכול לומר לך שאנחנו משקיעים בכלכלה חדשה בתחום הפיננסים בכל נושא ה״פינ-טק״ (טכנולוגיה פיננסית). לדוגמה חברה כמו פייפאל, שבעצם מאפשרת לך לשלם לא באמצעים המסורתיים שדורשים מאיתנו לשלוח פקס לבנק, לבצע העברה כספית וכו׳, אלא אתה נכנס בלחיצת כפתור לפייפאל שלך, משלם בכל מקום בעולם בלי עלויות עסקה מאוד יקרות. 

ואם אתה מסתכל על מניה של חברה כמו פייפאל לעומת מניות של חברות מסורתיות כמו הבנקים שהמון כסף שלהם מושקע בנדל״ן משרדים, שקיבל מכה אדירה בגלל הקורונה והטכנולוגיה שמבטלת את הדרישה מאנשים להגיע למשרד ומלמדת את העולם לעבוד מהבית, ולחסוך שעתיים של עמידה בפקקים עבור העובד כל יום… אז אתה מבין שלמניות הבנק אין סיכוי מול המניות של חברה כמו פייפאל.״

טוב אני חייב לציין שהצלחת לשכנע אותי… עכשיו, אם אני רוצה להשקיע בבית ההשקעות שלך, מה הצעד הראשון שאני צריך לעשות?

״תראה, אם להיות כנה, לפני 'הקפיצה למים' הייתי ממליץ לך ולכל מי שרוצה לעשות צעד בכיוון, לצפות בסרטון הוידאו הקצר שלנו שמסביר מה אנחנו עושים אצלנו בבית ההשקעות ״הורייזן שוקי הון״. כך שתוכלו להבין בדיוק מה אנחנו עושים והאם זה נכון ומתאים עבורכם.

מעבר לכך, מי שהשתכנע יכול גם להשאיר פרטים בטופס שאמור להיות איפשהו כאן למטה ואנחנו כבר נחזור אליו כדי להסביר לו מי נגד מי, ולעזור לו לקבל את ההחלטה שהכי נכונה עבורו ועבור המשפחה שלו״

כתבות דומות

חשיפה: העתיקו את שיטת ההשקעות של וורן באפט

קריפטו, התחום המסקרן בעולם המסחר הוירטואלי, מציע פוטנציאל לייצור רווחים גבוהים בזמן קצר (HIGH RISK HIGH REWARD). זאת הסיבה שמומחים בתחום מבקשים להדגיש שהוא מתאים למי שיכולים לנהל את המסחר בו תוך ניהול סיכונים שקול ומתון, ומוסיפים: "זה הטיימינג המושלם להיכנס כסוחר בתחום שיכול להוביל לרווחים קרובים וגם כאלה שיגיעו עוד שנים, בדומה למה שקרה עם הביטקוין"

לכתבה »

מאינסטלטור שקם ב6 בבוקר לטכנאי סלולר עצמאי שעובד מהבית ומרוויח 400 ש"ח לשעה

הרגע שבו נפל ליהב אוחנה (25) מכשיר הגלקסי 21 מהידיים והמסך שלו נשבר היה גם הרגע שבו השתנו חייו לנצח * "רציתי לתקן את המסך וביקשו ממני סכום מופרך של 1,200 ש"ח", משחזר יהב, "נאלצתי לשלם, ואחרי שעתיים בלבד כשהטלפון חזר מתיקון – נפל לי האסימון – הבנתי שאם שילמתי 600 ש"ח לשעה, כנראה שיש בתחום הזה המון כסף" *  הסכום הגבוה לא נתן לו מנוח, ויהב החליט לעשות הסבה מקצועית – ולעבוד בעצמו בתחום * תוך שבועיים הוא סיים קורס אונליין במכללת טאץ' והפך לטכנאי סלולר מוסמך * "כיום אני מתעורר כל בוקר ב11 עם חיוך. במקום לבזבז 40 דקות של נסיעה לעבודה פיזית וקשה, הלקוחות מגיעים אליי הביתה, וכל מה שאני צריך לעשות זה לתקן להם את הטלפון – והפעם אני זה שמרוויח 400 ש"ח לשעה" * נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק

לכתבה »

חשיפה: הישראלים שהעתיקו את שיטת ההשקעות של וורן באפט

קריפטו, התחום המסקרן בעולם המסחר הוירטואלי, מציע פוטנציאל לייצור רווחים גבוהים בזמן קצר (HIGH RISK HIGH REWARD). זאת הסיבה שמומחים בתחום מבקשים להדגיש שהוא מתאים למי שיכולים לנהל את המסחר בו תוך ניהול סיכונים שקול ומתון, ומוסיפים: "זה הטיימינג המושלם להיכנס כסוחר בתחום שיכול להוביל לרווחים קרובים וגם כאלה שיגיעו עוד שנים, בדומה למה שקרה עם הביטקוין"

לכתבה »

שיטת השיווק שמשגעת את בעלי העסקים בישראל: ככה משלשים את ההכנסה תוך 180 ימים

עידן דנש, זועם על הנתון המחריד לפיו בכל שבוע נסגרים, בממוצע, כ-850 עסקים קטנים ובינוניים בישראל. עכשיו, הוא הפסיק לפחד מהכוחות השולטים, והחליט, לראשונה, לחשוף את "שיטת ההשקה", שלטענתו, יכולה, בקלות מגוחכת, להכפיל את ההכנסה החודשית של כל עסק בישראל בפי שלוש, חמש ואף לייצר הכנסה קבועה של 6 ספרות בכל חודש. בשורה חדשה לכל נותני השירותים שמתקשים לפרוץ את תקרת הזכוכית? יצאנו לבדוק.

לכתבה »

כתבות דומות

חשיפה: העתיקו את שיטת ההשקעות של וורן באפט

קריפטו, התחום המסקרן בעולם המסחר הוירטואלי, מציע פוטנציאל לייצור רווחים גבוהים בזמן קצר (HIGH RISK HIGH REWARD). זאת הסיבה שמומחים בתחום מבקשים להדגיש שהוא מתאים למי שיכולים לנהל את המסחר בו תוך ניהול סיכונים שקול ומתון, ומוסיפים: "זה הטיימינג המושלם להיכנס כסוחר בתחום שיכול להוביל לרווחים קרובים וגם כאלה שיגיעו עוד שנים, בדומה למה שקרה עם הביטקוין"

לכתבה »

מאינסטלטור שקם ב6 בבוקר לטכנאי סלולר עצמאי שעובד מהבית ומרוויח 400 ש"ח לשעה

הרגע שבו נפל ליהב אוחנה (25) מכשיר הגלקסי 21 מהידיים והמסך שלו נשבר היה גם הרגע שבו השתנו חייו לנצח * "רציתי לתקן את המסך וביקשו ממני סכום מופרך של 1,200 ש"ח", משחזר יהב, "נאלצתי לשלם, ואחרי שעתיים בלבד כשהטלפון חזר מתיקון – נפל לי האסימון – הבנתי שאם שילמתי 600 ש"ח לשעה, כנראה שיש בתחום הזה המון כסף" *  הסכום הגבוה לא נתן לו מנוח, ויהב החליט לעשות הסבה מקצועית – ולעבוד בעצמו בתחום * תוך שבועיים הוא סיים קורס אונליין במכללת טאץ' והפך לטכנאי סלולר מוסמך * "כיום אני מתעורר כל בוקר ב11 עם חיוך. במקום לבזבז 40 דקות של נסיעה לעבודה פיזית וקשה, הלקוחות מגיעים אליי הביתה, וכל מה שאני צריך לעשות זה לתקן להם את הטלפון – והפעם אני זה שמרוויח 400 ש"ח לשעה" * נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק

לכתבה »

חשיפה: הישראלים שהעתיקו את שיטת ההשקעות של וורן באפט

קריפטו, התחום המסקרן בעולם המסחר הוירטואלי, מציע פוטנציאל לייצור רווחים גבוהים בזמן קצר (HIGH RISK HIGH REWARD). זאת הסיבה שמומחים בתחום מבקשים להדגיש שהוא מתאים למי שיכולים לנהל את המסחר בו תוך ניהול סיכונים שקול ומתון, ומוסיפים: "זה הטיימינג המושלם להיכנס כסוחר בתחום שיכול להוביל לרווחים קרובים וגם כאלה שיגיעו עוד שנים, בדומה למה שקרה עם הביטקוין"

לכתבה »

שיטת השיווק שמשגעת את בעלי העסקים בישראל: ככה משלשים את ההכנסה תוך 180 ימים

עידן דנש, זועם על הנתון המחריד לפיו בכל שבוע נסגרים, בממוצע, כ-850 עסקים קטנים ובינוניים בישראל. עכשיו, הוא הפסיק לפחד מהכוחות השולטים, והחליט, לראשונה, לחשוף את "שיטת ההשקה", שלטענתו, יכולה, בקלות מגוחכת, להכפיל את ההכנסה החודשית של כל עסק בישראל בפי שלוש, חמש ואף לייצר הכנסה קבועה של 6 ספרות בכל חודש. בשורה חדשה לכל נותני השירותים שמתקשים לפרוץ את תקרת הזכוכית? יצאנו לבדוק.

לכתבה »