כלכלה

אל תגידי "לי זה לא יקרה": גם ב-2021, מאות נשים בישראל מנוצלות באלפי שקלים רק בגלל שלא ידעו על הזכויות שלהן ושל הילדים בגירושין

מזונות ילדים עד גיל 21, תביעת אלפי שקלים בכתובה, מזונות אישה ו-50% מסכום הפנסיה – אלה רק חלק מהזכויות שהמשפט בישראל מעניק לנשים שעומדות בפני הליך גירושין. מה עוד יש ולא ידענו?! עורכת הדין הבכירה איריס מורנו שנלחמת על זכויות נשים בגירושין מידי יום, מגלה לנו הכל.

מור משרקי  02.01.21 // 16:20

"לא להאמין כמה נשים היום מתגרשות ופשוט זורקות את הזכויות שלהן לפח," מספרת עורכת הדין לענייני משפחה ופשיטת רגל, איריס מורנו, בעלת משרד עו"ד וגישור, "הליך גירושין זה ממש לא פיקניק. אז את מנסה להתפשר, את אומרת לעצמך 'נו, בסדר, שיהיה. רק לסיים עם זה'. אבל אין לך מושג שמה שחתמת עליו יכול להשליך על העשור הבא של החיים שלך ושל הילדים שלך". 

הנתונים הסטטיסטיים בישראל לא מעודדים: כל 1 מתוך 3 זוגות עתיד להתגרש. אם בעקבות אי הבנות, קשיים זוגיים, סכסוכים או שחיקה של מערכת היחסים, הרבה בני זוג בסופו של דבר מוצאים את עצמם בנפרד, ובדרך, לרוב הם יעברו בבית המשפט. אבל כמה מהנשים באמת יודעות מה הזכויות שלהן בגירושין?

"לצערי, אני מכירה לא מעט נשים שפשוט לא מודעות לזכויות שלהן ועושות 'ויתורים קטנים' שפוגעים בהן לאורך שנים," מספרת עו"ד איריס מורנו, "לפעמים מדובר בסכומי עתק של כסף, וזה פוגע לא רק בהן אלא גם בילדים שנשארים איתן בבית והן צריכות לכלכל לגמרי לבד!"

עורכת דין בכירה לענייני משפחה ופשיטת רגל, איריס מורנו. בעלת משרד עורכות דין וגישור.

רגע, אם כבר התגרשתי וחתמתי על מסמכים אז הלך עליי? הזכויות והכסף שהפסדתי יישארו בפח?

"ממש לא! בהמון מקרים ניתן לתבוע את הזכויות מחדש, גם שנים אחרי הגירושין. לפעמים גם כשההורים כבר גרושים, אז צד אחד יכול להפעיל מניפולציות כדי לשלם פחות מזונות למשל, ואז צריך לפעול משפטית כדי להגן על הזכויות של הצד השני ושל הילדים. בכל אופן, זה רלוונטי גם לגרושות וגם לנשים שרק שוקלות או מתחילות גירושין. ככה יהיה אפשר לוודא שהן יקבלו את הזכויות שלהן כבר מהיום הראשון."

הבנתי. אז אפשר תמיד לתבוע את הזכויות והכסף, אבל אם יש אפשרות עדיף לתבוע כבר מההתחלה?

"בדיוק. בכלל, יש כל מיני זכויות שאישה זכאית לקבל ממש בתחילת ההליך. למשל מי שהתחתנה דרך הרבנות והיא ביום יום עקרת בית, זכאית לקבל מהבעל מזונות אישה ממש עד מועד הגט, זה מתבטא לפעמים גם ב-2,500-3,500 שקלים בחודש שיוכלו לסדר לה את החודש יחד עם הילדים, גם אם היא והבעל הפרידו כוחות ועכשיו גרים בנפרד.

אגב חשוב להדגיש שלא מדובר רק בנשים שהתחתנו ברבנות. גם נשים שחיו ללא נישואין והביאו ילדים עם גבר מסוים, זכאיות להוכיח את האבהות שלו ולדרוש ממנו מזונות בשביל הילד! כל אישה שצריכה לפרנס ילד אחרי גירושין או פרידה, לא אמורה לשאת בעול לבד – יש זכויות וכסף שמגיע לה לקבל!"

אוקיי אז תגלי לי! איזה עוד זכויות יש לי כאישה לאחר פרידה ואני וכנראה לא יודעת שאני מפסידה?

"לא חסר, לא חסר. אני אתן לך רק טעימה קטנה. למשל, האם ידעת שכבר עם תחילת הליך הגירושין את יכולה לקבל את כספי המזונות לילדים שלך? זה משהו שנקרא 'מזונות זמניים', והוא דואג שהאישה והילדים יקבלו מהבעל כסף גם אם ההליך נמרח בבית משפט (מה שקורה הרבה).

אגב מזונות, הרבה נשים חושבות שהן יקבלו מזונות לילדים רק עד שהם יהיו בני 18 וזהו, אבל האמת שאפשר לתבוע מזונות מופחתים גם 3 שנים לאחר מכן, עד שהילדים בני 21!

עוד דוגמה, אם את חוששת שבעלך ירוקן את החשבון המשותף או יברח לחו"ל, אפשר להקדים תרופה למכה ולהקפיא את החשבון או לדאוג שכל פעולה תתבצע רק בחתימה של שניכם, וגם להוציא נגדו עיכוב יציאה לחו"ל עד שההליך הרשמי יסתיים והוא ישלם את כל החובות שלו כלפייך וכלפי ילדייך. חשוב להבין שאם משהו לא כתוב במסמך הוא פשוט לא יקויים בהמשך, לכן חייבים לעשות את זה מסודר דרך תביעות בבית המשפט."

וואלה, יש בזה משהו…

"ונניח ואתה מתעניין בשיפוץ ומי שהגדיר את הקהל עשה עבודה טובה, זה אומר שיהיו לך מלא שאלות וחששות, ואתה תרצה מידע א-י-כ-ו-ת-י לפני שתקבל החלטה לתת למישהו 100 אלף שקל על שיפוץ הבית. נכון?"

יש הרבה זכויות בהליך גירושין שנשים פשוט לא מודעות אליהן.

אבל מה אם אני רוצה להתגרש בלי להתלכלך בבית משפט, איך אני מוודאה שאני לא מפסידה זכויות?

"כך או כך כל אישה שעומדת בפני גירושין, או אפילו אישה גרושה, צריכה לקבל ייעוץ מקצועי של עורך דין, רק להבין מה הולך לקרות לה, מה האפשרויות שלה, אפילו ברמה התיאורטית. אני אישית גם מוסמכת כמגשרת, ככה שמי שרוצה לפתור את העניינים מחוץ לבית המשפט בהחלט מקבל אצלי מענה. אני יכולה לספר לך על זוגות שבאו אליי ותוך 3 פגישות בלבד כבר הגענו להסכם גירושין חתום, בלי בית משפט ובלי כלום.

אבל אם דברים יתחילו 'להתלכלך' (והרבה פעמים זה קורה לבד) אז את חייבת לדאוג שיש לך גב משפטי חזק. במשך השנים יצא לי ללוות מאות נשים בתביעות בבית משפט ונלחמתי על הזכויות שלהן, ואני יכולה להגיד שהרבה פעמים זה הצד השני שמתלכלך וחייבים להתגונן מפני זה. את תופתעי, אבל גם הגבר הכי רומנטי ועדין יתרומם על הרגליים האחוריות בגירושין, כשמדובר פתאום בכסף שלו, הוא לא יוותר בקלות."

וגם אז אני בכל מקרה צריכה עורך דין? אין לי אפשרות לגשת להליך בבית משפט לבד?

"תאמיני לי, את לא צריכה עו"ד, את רוצה עו"ד. שכר הטרחה שמשלמים בתחום הזה, הוא כלום ושום דבר לעומת הכסף והזכויות שאת והילדים שלך מקבלים שנים קדימה! את באמת רוצה להתחיל לקרוא לבד את כל הסעיפים של החוק, להתחיל להסתבך עם כל התביעות האלה ואולי לעשות טעויות שיהיו שוות לך אלפי שקלים ואת העתיד של הילדים שלך? 

תביני שעל כל זכות קטנה מגישים תביעה נפרדת, זה כאב ראש שלם. מזונות תובעים בנפרד משמורת בנפרד, רכוש בנפרד. את תדעי לעשות את זה לבד בלי טעויות, בלי ליפול למלתעות של הצד השני שיחפש כל פיפס כדי להפיל אותך בפח? כנראה שלא. את בכלל יודעת מה מגיע לך בגירושין מבחינת ירושות, זכויות סוציאליות, חשבונות בנק ורכב? ממש לא. אין אפס, בתביעות כאלה חייבים עורך דין מקצועי שידאג לך."

האמת שדודה שלי התגרשה לאחרונה והעו"ד שלה החתים אותה על טפסים וזהו, מה כבר יש לעשות?

"לא נעים לי להלחיץ את דודה שלך, אבל לחתום על טפסים זה ממש לא מספיק. תראי, אני לא מכירה את עורך הדין שלה, אבל חשוב להבין שלא לכל אחד הולכים כשמדובר בגירושין. במיוחד אם נניח מדובר במערכת יחסים נצלנית שבה צד אחד רגיל לקבל הכול והצד השני רגיל לתת. עורך דין צריך לקרוא את הלקוח שלו ולפעול לטובתו, ולא 'לסדר לעצמו חיים קלים' ולתת לך לוותר על זכויות שאת אפילו לא יודעת שיש לך. 

בגלל זה את חייבת לדעת לבחור עורך דין שידאג לאינטרסים שלך, יילחם על הזכויות שלך, לא ינסה לנפנף את התיק כמה שיותר מהר כדי לקבל את הלקוח הבא. ובואי נדבר רגע בגובה העיניים, הליך גירושין הוא קשה, מדובר פה בהיפרדות רגשית עמוקה, זה פתאום להיות לבד. בתור אישה שליוותה נשים אחרות בהליך גירושין ראיתי כמה הן זקוקות לאוזן קשבת, למי שיילך איתן יד ביד, ידאג להן, יבין אותן הכי טוב שיש.

הייתה לי לקוחה שהייתה מתקשרת אליי ב-10 בלילה כי היא הייתה צריכה פתאום לפרוק, לשתף, לשמוע ממני את המילה הטובה, את ההבטחה שהכול יהיה בסדר. זה משהו שאני בתור אישה ידעתי לספק לה הרבה יותר טוב מכל עורך דין אחר שהייתה מתייעצת איתו. מבינה? יש פה הרבה מעבר לתביעה משפטית."

רגע, את אומרת פה משהו מעניין. לדעתך עורכת דין תדע לטפל בגירושין שלי יותר טוב כי היא אישה?

"ברור, אין כאן בכלל שאלה! בואי נהיה כנות, אחרי שרבת עם הבעל על זה שהוא לא מפנה אחריו את הכלים, שהוא נשאר מאוחר בעבודה ולא עוזר לך לארגן את הילדים, למי את הולכת להתלונן? לחברה, לאמא שלך, לשכנה. אף פעם לא לידיד, לאח שלו או לאבא שלך. כאישה אל אישה אני אומרת לך, בהליך גירושין את רוצה אוזן קשבת שמבינה אותך באמת, שתדע להלחם על הזכויות שלך כי זה בוער בה מבפנים. 

ובואי, עוד לא דיברנו על הגורם השלישי שיש בהליכי גירושין שהוא בעצם הכי חשוב: הילדים! גם אם לאישה לא אכפת לוותר על הכסף והזכויות של עצמה, מה עם הילדים שלה? מה הם אשמים? למה שהם ייפגעו בגלל הגירושין? זה לא להאמין היום איך למרות המדיה, הרשתות, האינטרנט, נשים לא יודעות לדרוש את הזכויות שמגיעות לילדים שלהן! ויש כל כך הרבה מה לעשות, מהלך שלם שאפשר להבטיח אותו כדי לדאוג לך ולהם."

מתגרשת? את חייבת לוודא שהילדים שלך מקבלים בדיוק את הזכויות שמגיעות להם.

אבל הילדים הם גם באחריות האבא בגירושין, לא הבנתי למה האישה צריכה לדאוג לזה?

"במקרה הטוב, הילדים באמת באחריות האב בגירושין, אבל זה ממש לא תמיד ככה. בואי אני אספר לך על מישהי שהייתה אצלי במשרד. היא הגיעה אליי כבר אחרי ההליך, הסבירה שהגרוש שלה ביקש לשנות את הסדרי השהות ולהיות יותר עם הילדים כדי להפסיק לשלם לה מזונות. תביני, האישה נשארת עם הילדים בבית. האבא בקושי בא פעמיים בשבוע לוקח אותן לפארק, חצי מהזמן בכלל בטלפון, וגם בסופ"ש שהן אצלו הן כל הזמן עם אמא שלו והוא בורח להתפרפר עם חברות. 

את מבינה? אז רק אחרי שתבענו אותו בבית משפט, נקבע באמת שאין מקום להפחית לו מדמי המזונות, ככה שהוא מחויב להמשיך לשלם אותם. זה לא משהו חד פעמי אגב, הרבה פעמים הילדים הופכים לקלף מיקוח של האבא, כדי שהוא יוכל לשלם פחות כסף במזונות. הרבה נשים מוותרות, אבל בסופו של דבר הן מכלכלות את הילדים והפחתת המזונות פוגעת להן ישר בכיס עד שהילד עוזב את הבית."

וואלה, אז את אומרת שנשים שלא נלחמות על הדברים האלה פשוט נדפקות כלכלית במשך שנים?

"כואב ועצוב, אבל כן. תחשבי על אישה שהייתה עקרת בית ולא צברה זכויות סוציאליות בעבודה כמו פנסיה. הבעל עבד והרוויח בזמן שהיא טיפלה בבית ובילדים. אז למה שהיא לא תקבל מהכסף ומהזכויות האלה שהיא עזרה לו להשיג?! בדיוק בגלל זה אישה זכאית בגירושין ל-50% מהכספים שנצברו לבעלה בעבודה בזמן הנישואין! את מבינה כמה זה קריטי? צריך ליווי משפטי כדי להכניס את הסעיף הזה בהסכם הגירושין.

כל אישה שעומדת להתגרש פשוט חייבת להתייעץ עם עורכת דין שתדע להשיג לה את כל הזכויות האלה, ואם צריך אז גם להילחם על זה בבית המשפט. חשוב מאוד שנשים יבינו שוויתור על משהו אחד 'קטן' יכול להיות הפסד של אלפי שקלים במצטבר, שלא לדבר על ניצול כלכלי לאורך שנים ופגיעה בזכויות, לא רק שלך, גם של הילדים שלך. ואין מצב שאת תתני לזה לקרות, נכון?"

צוות עורכות הדין במשרד עו"ד וגישור שבבעלות איריס מורנו.

נכון מאוד. אז מה עושים הלאה, אם אני רוצה להתגרש או רוצה לבדוק את הזכויות שלי אחרי גירושין?

"דבר ראשון, בואי תשאירי את הפרטים שלך פה בטופס, כדי שאני אוכל לחזור אלייך ולשמוע את הסיפור המלא מכלי ראשון. בהמשך נקבע פגישות ייעוץ ונראה בדיוק איפה את עומדת ומה מצב הזכויות שלך. במקרים מסוימים נחתור להסכמי גישור עם האב, ובמקרים אחרים נלך לבית המשפט. כך או כך תקבלי את הזכויות והכסף שמגיעים לך ולילדים שלך.

מה שבטוח, לא תוכלי למצוא מישהו שיילחם למענכם יותר טוב ממשרד של עורכות דין נמרות שמכירות היטב את התחום ויודעות להבין אותך ואת המצב שלך הכי טוב שיש. אני והצוות פה כבר עזרנו להמון נשים במצב שלך לקבל את הכסף שמגיע להן ולילדים, ולשמור על רמת החיים והרווחה שלהן בחיים החדשים אחרי הגירושין. זה עתיד שלא מוותרים עליו."

רוצה לקבל עוד מידע מעורכת דין לענייני משפחה ופשיטת רגל איריס מורנו לגבי הזכויות שלך ושל הילדים בגירושין? מלאי את הפרטים בטופס ועו"ד מורנו תחזור אלייך לשיחה טלפונית תוך 48 שעות:

כתבות דומות

חשיפה: העתיקו את שיטת ההשקעות של וורן באפט

קריפטו, התחום המסקרן בעולם המסחר הוירטואלי, מציע פוטנציאל לייצור רווחים גבוהים בזמן קצר (HIGH RISK HIGH REWARD). זאת הסיבה שמומחים בתחום מבקשים להדגיש שהוא מתאים למי שיכולים לנהל את המסחר בו תוך ניהול סיכונים שקול ומתון, ומוסיפים: "זה הטיימינג המושלם להיכנס כסוחר בתחום שיכול להוביל לרווחים קרובים וגם כאלה שיגיעו עוד שנים, בדומה למה שקרה עם הביטקוין"

לכתבה »

מאינסטלטור שקם ב6 בבוקר לטכנאי סלולר עצמאי שעובד מהבית ומרוויח 400 ש"ח לשעה

הרגע שבו נפל ליהב אוחנה (25) מכשיר הגלקסי 21 מהידיים והמסך שלו נשבר היה גם הרגע שבו השתנו חייו לנצח * "רציתי לתקן את המסך וביקשו ממני סכום מופרך של 1,200 ש"ח", משחזר יהב, "נאלצתי לשלם, ואחרי שעתיים בלבד כשהטלפון חזר מתיקון – נפל לי האסימון – הבנתי שאם שילמתי 600 ש"ח לשעה, כנראה שיש בתחום הזה המון כסף" *  הסכום הגבוה לא נתן לו מנוח, ויהב החליט לעשות הסבה מקצועית – ולעבוד בעצמו בתחום * תוך שבועיים הוא סיים קורס אונליין במכללת טאץ' והפך לטכנאי סלולר מוסמך * "כיום אני מתעורר כל בוקר ב11 עם חיוך. במקום לבזבז 40 דקות של נסיעה לעבודה פיזית וקשה, הלקוחות מגיעים אליי הביתה, וכל מה שאני צריך לעשות זה לתקן להם את הטלפון – והפעם אני זה שמרוויח 400 ש"ח לשעה" * נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק

לכתבה »

חשיפה: הישראלים שהעתיקו את שיטת ההשקעות של וורן באפט

קריפטו, התחום המסקרן בעולם המסחר הוירטואלי, מציע פוטנציאל לייצור רווחים גבוהים בזמן קצר (HIGH RISK HIGH REWARD). זאת הסיבה שמומחים בתחום מבקשים להדגיש שהוא מתאים למי שיכולים לנהל את המסחר בו תוך ניהול סיכונים שקול ומתון, ומוסיפים: "זה הטיימינג המושלם להיכנס כסוחר בתחום שיכול להוביל לרווחים קרובים וגם כאלה שיגיעו עוד שנים, בדומה למה שקרה עם הביטקוין"

לכתבה »

שיטת השיווק שמשגעת את בעלי העסקים בישראל: ככה משלשים את ההכנסה תוך 180 ימים

עידן דנש, זועם על הנתון המחריד לפיו בכל שבוע נסגרים, בממוצע, כ-850 עסקים קטנים ובינוניים בישראל. עכשיו, הוא הפסיק לפחד מהכוחות השולטים, והחליט, לראשונה, לחשוף את "שיטת ההשקה", שלטענתו, יכולה, בקלות מגוחכת, להכפיל את ההכנסה החודשית של כל עסק בישראל בפי שלוש, חמש ואף לייצר הכנסה קבועה של 6 ספרות בכל חודש. בשורה חדשה לכל נותני השירותים שמתקשים לפרוץ את תקרת הזכוכית? יצאנו לבדוק.

לכתבה »

כתבות דומות

חשיפה: העתיקו את שיטת ההשקעות של וורן באפט

קריפטו, התחום המסקרן בעולם המסחר הוירטואלי, מציע פוטנציאל לייצור רווחים גבוהים בזמן קצר (HIGH RISK HIGH REWARD). זאת הסיבה שמומחים בתחום מבקשים להדגיש שהוא מתאים למי שיכולים לנהל את המסחר בו תוך ניהול סיכונים שקול ומתון, ומוסיפים: "זה הטיימינג המושלם להיכנס כסוחר בתחום שיכול להוביל לרווחים קרובים וגם כאלה שיגיעו עוד שנים, בדומה למה שקרה עם הביטקוין"

לכתבה »

מאינסטלטור שקם ב6 בבוקר לטכנאי סלולר עצמאי שעובד מהבית ומרוויח 400 ש"ח לשעה

הרגע שבו נפל ליהב אוחנה (25) מכשיר הגלקסי 21 מהידיים והמסך שלו נשבר היה גם הרגע שבו השתנו חייו לנצח * "רציתי לתקן את המסך וביקשו ממני סכום מופרך של 1,200 ש"ח", משחזר יהב, "נאלצתי לשלם, ואחרי שעתיים בלבד כשהטלפון חזר מתיקון – נפל לי האסימון – הבנתי שאם שילמתי 600 ש"ח לשעה, כנראה שיש בתחום הזה המון כסף" *  הסכום הגבוה לא נתן לו מנוח, ויהב החליט לעשות הסבה מקצועית – ולעבוד בעצמו בתחום * תוך שבועיים הוא סיים קורס אונליין במכללת טאץ' והפך לטכנאי סלולר מוסמך * "כיום אני מתעורר כל בוקר ב11 עם חיוך. במקום לבזבז 40 דקות של נסיעה לעבודה פיזית וקשה, הלקוחות מגיעים אליי הביתה, וכל מה שאני צריך לעשות זה לתקן להם את הטלפון – והפעם אני זה שמרוויח 400 ש"ח לשעה" * נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק

לכתבה »

חשיפה: הישראלים שהעתיקו את שיטת ההשקעות של וורן באפט

קריפטו, התחום המסקרן בעולם המסחר הוירטואלי, מציע פוטנציאל לייצור רווחים גבוהים בזמן קצר (HIGH RISK HIGH REWARD). זאת הסיבה שמומחים בתחום מבקשים להדגיש שהוא מתאים למי שיכולים לנהל את המסחר בו תוך ניהול סיכונים שקול ומתון, ומוסיפים: "זה הטיימינג המושלם להיכנס כסוחר בתחום שיכול להוביל לרווחים קרובים וגם כאלה שיגיעו עוד שנים, בדומה למה שקרה עם הביטקוין"

לכתבה »

שיטת השיווק שמשגעת את בעלי העסקים בישראל: ככה משלשים את ההכנסה תוך 180 ימים

עידן דנש, זועם על הנתון המחריד לפיו בכל שבוע נסגרים, בממוצע, כ-850 עסקים קטנים ובינוניים בישראל. עכשיו, הוא הפסיק לפחד מהכוחות השולטים, והחליט, לראשונה, לחשוף את "שיטת ההשקה", שלטענתו, יכולה, בקלות מגוחכת, להכפיל את ההכנסה החודשית של כל עסק בישראל בפי שלוש, חמש ואף לייצר הכנסה קבועה של 6 ספרות בכל חודש. בשורה חדשה לכל נותני השירותים שמתקשים לפרוץ את תקרת הזכוכית? יצאנו לבדוק.

לכתבה »