בריאות

המתוקים שכל אחד יכול לאכול: מאת הקונדיטורית המומחית עם תואר בהנדסת כימיה שפיתחה קינוחי קסם ללא סוכר לבן, ללא ביצים, ללא חלב וללא גלוטן

מי אמר שמתוק הוא לא בריא? לא להאמין, אבל הקינוחים המושלמים האלה מאוזנים תזונתית ומתאימים גם לחולי צליאק, לרגישים ללקטוז ולטבעונים. יצאנו לחקור מה הסוד של הקינוחים שמכילים רק רכיבים מהטבע.

מור משרקי  22.2.21 // 16:15

קינוח בריא, ללא ביצים, קמח, סוכר לבן או חלב. עוגת טריקולד (מוס שוקולד, וניל ומוקה) בציפוי רוטב שוקולד על בסיס קשיו ואבקת קקאו אורגנית 'נא' וקצפת טריקולד על בסיס קשיו.

הרצון להתפנק עם משהו מתוק קיים אצל כולנו. אם בעקבות יום קשה, כחלק מאירוע מיוחד או בחגיגה משפחתית. אין לנו אשליות, קינוחי שחיתות המורכבים משוקולדים, קמח לבן וקצפות שונות, הם עתירי סוכר ונתרן, שומן טרנס, פחמימות ריקות ועוד 'מתנות' שהגוף שלנו ממש לא שמח לקבל. אבל בזמן שעבור אנשים מסוימים מדובר בפיתוי קטן ומזיק, לאחרים מדובר בנזק בריאותי גדול מהרגיל.

ישראלים רבים לא יכולים להרשות לעצמם את הפיתויים המתוקים הללו, ולא כי הם שומרים על המשקל. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-600 אלף ישראלים סובלים מסוכר גבוה וכ-40,000 איש רגישים לגלוטן. מדובר בקהל רחב מאד של אנשים שלא יכולים מבחינה בריאותית ליהנות ממגוון רחב של קינוחים המוצעים היום בקונדיטוריות, מסעדות, בתי קפה ומאפיות.

אך לא תמיד מדובר במגבלה בריאותית. כ-460 אלף ישראלים דוגלים באורח חיים טבעוני ואינם צורכים מוצרים מן החי, כמו ביצים או חלב המצויים ברוב הקינוחים. לפי נתונים אחרים, כל אדם שביעי בישראל סובל מרגישות מסוימת ללקטוז, סוכר החלב, מה שגורם לאי נוחות בטנית וקשיי עיכול של מוצרי חלב, בכללם שמנת וחמאה הקיימים בקינוחים רבים. לפיכך, גם הם מתקשים למצוא קינוחים שיתאימו לאורח חייהם.

"מתוקים יכולים להיות טעימים ועדיין ולהתאים למי שלא יכולים לצרוך קמח, סוכר, חלב או ביצים," לוטם רוזנברג.

"אצלי הכל התחיל עם בדיקת דם אחת. כך גיליתי שאני רגישה לחיטה, לחלב פרה ולביצים." מספרת חגית רוזנברג, בעלת מותג הבוטיק 'חגית קינוחים מהטבע' ומומחית בקונדיטוריה ומתוקים. "לא מצאתי בשום קונדיטוריה את השילוב הזה. אם העוגה ללא גלוטן, היא מלאה סוכר. אם היא ללא סוכר, היא מלאה ביצים. אם היא ללא ביצים, היא מלאה חומרי התפחה וקמח לבן, שזה כמו סוכר בתחפושת. בקיצור,אין פתרון".

חגית, באמת אפשר להכין קינוחים שהם ללא ביצים, ללא חלב, ללא קמח וללא סוכר?!

"בוודאי! זה בדיוק מה שאני עושה. הצורך שלי הכניס אותי לעולם חדש שבו אני לא יכולה לאכול מה ש'כולם' אוכלים. לא תאמיני כמה זה היה מתסכל בעבר. לשבת במסעדה עם בן זוגי, בבית קפה עם חברה, ללכת לאירוע משפחתי או לעשות חגיגה ביתית קטנה – פתאום הכל הופך לסיפור שלם. אי אפשר לבחור סתם כך קינוח בלי להסתבך. גם כשמנסים להתחשב בכולם, תמיד מישהו יוצא לא מרוצה, או מרגיש מחוץ לחגיגה. 

צריך לומר זאת: רוב הקינוחים הטבעוניים הקיימים בקונדיטוריות רגילות לא יהיו מפנקים כמו קינוחי שוקולד 'מושחתים'. בקינוח טבעוני לרוב תמצאי קצפת צמחית ותחליפי ביצים לא מוצלחים, לעומת מגוון הקינוחים הרגילים, זה יכול ממש לאכזב. זה עוד במקרה הטוב, כי יש מי שלא מוצאים בכלל קינוחים מתוקים שמתאימים להם. 

לעומת זאת, הקינוחים שלי מהווים פתרון למי שרגישים לגלוטן, רגישים לחלב וטבעונים. כמעט בכל משפחה יש מישהו כזה, ותמיד הוא נאלץ לנשנש פירות כשכולם חוגגים על עוגה מפוארת. אנשים שהזמינו מהקינוחים שלי, סיפרו שהקינוח השלים להם את השמחה המשפחתית. כולם ליקקו את האצבעות – מהתינוק ועד הסבא נהנו ביחד מהסיומת המתוקה של האירוע".

עוגת לב על בסיס קשיו, עם חמאת קקאו, ציפוי שוקולד וקישוטי קצפת על בסיס קשיו.

אז תגלי לי את הסוד, איך קינוח יכול להיות טעים למרות שהוא לא מכיל ביצים, חלב, קמח וסוכר?!

"הסוד הגדול הוא: להשתמש בטבע! כיום, המודעות שלנו לבריאות כבר די גבוהה. אנשים עושים ספורט בקביעות, משתדלים לבשל בריא, לשמור על הגוף שלהם… אז איך זה שהקינוחים נשארו מחוץ לתמונה?! אני אגיד לך איך זה קורה. משום מה, יש את החשיבה השגויה שקינוח חייב להיות 'מושחת' – מלא סוכר לבן, שוקולד, שומן ופחמימות. גם אני חשבתי כך בעבר. שנים הייתי בתחום עיצוב עוגות לחתונות ואירועים מבצק סוכר.

אולם לאחר שאובחני כרגישה לחומרים האלה, נפתח בפניי השער ונכנסתי לעולם שלם שבו המגבלה הבריאותית הפכה לברכה! כשאי אפשר לאכול חיטה, לא צורכים קמח לבן משמין ומעובד. כשאי אפשר לצרוך מוצרי חלב, לא צורכים מאכלים עם רכיבים עתירי שומן ונתרן. התוצאה? מחפשים מצרכים אחרים מהטבע כדי לשלב אותם בתזונה.

בתור מי שאהבה מאז ומתמיד לעצב עוגות, והתנסתה בעוגות הכי מורכבות, זה היה אתגר מהנה במיוחד בשבילי. בהשכלתי אני בוגרת הטכניון בהצטיינות בתחום הנדסת כימיה, וגם שילבתי לימודי נטורופתיה. את כל המתכונים שפיתחתי בדקתי בתוכנת 'Day two' המתאימה תזונה לדיאטה וכולם נמצאו מאוזנים מבחינת שומנים וסוכרים. אפשר לומר שדווקא מתוך הצורך, הצלחתי ליצור מענה שהוא גם טעים וגם בריא ומזין".

טוב עכשיו אני כבר ממש סקרנית! איזה מצרכים מהטבע יכולים להפוך קינוח לבריא עד כדי כך?

"אני אגלה לך בשמחה: התחליף העיקרי לחלב ולשמנת הוא חלב קוקוס, אבל גם חמאת קשיו שמצאתי אותה כקרמית ונפלאה. במקום סוכר לבן תעשייתי ומעובד אני משתמשת לרוב במייפל או בסילאן, שניהם כמובן טבעיים ואורגניים. התחליף האולטימטיבי לחמאה הוא חמאת קקאו, מה שנקרא 'הזהב של הטבע', הוא נראה כמו שוקולד לבן, יקר קצת אבל בריא בהרבה ונותן אפקט מושלם לקינוח המתוק.  

כתחליף לביצים אני משתמשת בתפוח עץ טבעי טרי שאני מרסקת. כתחליף לקמח אני עושה שילוב של קמח שקדים, קוקוס וטפיוקה, מה שיוצר קמח אוורירי ולא כבד מצד אחד, ועדיין בריא ונטול סוכרים במקום הקמח הלבן. זה מדהים כשחושבים על זה – כל חומר גלם בקינוח אפשר להחליף ברכיב אורגני מהטבע, ולקבל תוצאה טעימה לא פחות (לפעמים אפילו יותר) וכמובן הרבה יותר בריאה!"

מעניין! אז הרכיבים מהטבע הם מה שהופכים את המתוקים שאת מכינה לכל כך בריאים?

"בדיוק. חמאת הקקאו למשל מלאה בערכים תזונתיים: יש בה מגנזיום, ברזל, אחוז נוגדי חימצון מאד גבוה. נוסף לזה, אני מכניסה לקינוחים זרעי פשתן שמהווים מקור לסיבים תזונתיים. זה אומר שהקינוחים קלים לעיכול, לא 'כבדים' ונספגים מהר במעי. חשוב להסביר שכל הערכים התזונתיים של הרכיבים הטבעיים נשמרים בקינוח הסופי, מכיוון שתהליך ההכנה נעשה בטמפרטורה של לא יותר מ-40 מעלות.

מימין: קינוח מבוסס מוס וניל ופירות יער. משמאל: טריקולד (שוקולד, מוקה ווניל) עם קצפת וקישוטי שוקולד.

יש חומרי גלם טעימים ובריאים מאד בטבע, ואין סיבה שלא נמצא את זה גם בקינוחים. זה משעשע לחשוב שרק מי שלא אוכל קמח, חלב או ביצים בגלל מגבלות בריאותיות מחפש לעצמו פתרונות בריאים, כשלמעשה כולנו צריכים לסגל לעצמנו הרגלים בריאים, ולא צריך להתפשר על הטעם בשביל זה".

אז אם אני מבינה נכון, זה לא רק לחולי צליאק או סוכרתיים, אלא קינוחים בריאים שכל אחד יכול לצרוך?

"נכון מאד. הבריאות שלנו נעוצה קודם כל בתזונה שלנו. לפעמים זה גנטי. אבל הרבה פעמים זה נובע מצריכת אוכל תעשייתי או מעובד. תזונה כזאת עלולה להוביל למחלות אוטו-אימוניות, או מחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וכוליטיס. לפעמים גם רגישות למזון יכולה להקשות לנו על החיים. טבעונית שהכרתי הייתה אוכלת המון סויה, ורק לאחר שגילו לה מחלת שרירים ובדקו אותה הסתבר שהיא בכלל רגישה לסויה!

את מבינה? מה שאנחנו אוכלים הוא בעל השפעה עצומה על הגוף שלנו, והוא נותן לנו סימנים. כאב בטן אחרי קפה, יציאות רכות מדי אחרי עוגות גבינה, צרבות אחרי עוגיות חמאה ועוד. אין סיבה שתרגישי אי נוחות בבטן או כובד ומועקה אחרי אוכל, במיוחד מתוק. אם זה קורה, יש אולי רגישות או אלרגיה שכדאי לבדוק. למה שתמשיכי לסבול? אולי תוכלי למצוא פתרון בריא שיגרום לך להרגיש טוב ובאמת ליהנות מהמתוק?"

האמת, כמעט כל פעם אחרי שאני אוכלת מתוק אני מרגישה עייפה... אבל זה טבעי, לא?

"זה טבעי, אבל גם מזה אפשר להימנע, ואני אסביר לך איך. כשאת אוכלת קינוח מתוק עם פחמימות ריקות, הוא מתפרק מהר במערכת העיכול ומקפיץ באופן חד את רמת הסוכר בדם. לאחר שהוא נכנס לתאים, רמת הסוכר צונחת בחדות – 'נפילת סוכר'. התוצאה היא עייפות, חוסר אנרגיה וחוסר ריכוז. כדי שלא תתרחש נפילת סוכר, צריך קינוח עם מדד גליקמי נמוך, כלומר כזה שלא יקפיץ את רמת הסוכר בדם כשהוא מתעכל.

הקינוחים שלי מורכבים ממוסים ושוקולדים המומתקים עם סילאן ומייפל טבעי ולא סוכר מעובד, קמחים בריאים וסיבים תזונתיים. כל אלה משפיעים על המדד הגליקמי ומורידים אותו. לצורך ההמחשה, לשוקולד רגיל מדד גליקמי של 100 שמביא לנפילת סוכר. השוקולדים שאני מייצרת הם במדד גליקמי של 50, ובימים אלה אני עובדת על שוקולד עם סוכר קוקוס שהמדד הגליקמי שלו אפילו יותר נמוך – 30 בלבד".

אוקיי, אז אין נפילות סוכר. אבל בינינו, עם כל כמה שזה בריא, זה בטח עדיין משמין, נכון?

"לא מדובר בקינוחים דלי קלוריות או משהו בסגנון, אבל זה בפרוש משמין פחות מהקינוחים השוקולדיים הרגילים. עניין הבריאות פה חשוב הרבה יותר. זה כמו שאני אתן לך לבחור בין סוכריית ג'לי ובין קערת בננות ותותים. גם בפירות יש סוכרים, אבל הם טבעיים לחלוטין ועדיפים בהרבה מסוכריות.

מעבר לעניין הזה, יש פה עניין של תפיסה עצמית שהוא גם חשוב. הרבה פעמים אנשים קוראים לקינוחים 'חטאים' מתוך המחשבה שזה כל כך מתוק ולא בריא שזה אסור. אמנם כל דבר צריך לצרוך במידה, אבל גם מה שצורכים כקינוח יכול להיות בריא. 

כמה פעמים שמעתי אנשים שמספרים ש'נפלו' למתוק, והרגישו שהם לא מסוגלים לעמוד בפיתויים. התבטאות כזאת מורידה את הערך ואת המסוגלות העצמית. למה שנרגיש אשמה או חרטה כל פעם שנרצה להתפנק עם משהו מתוק? מותר לנו לפנק את עצמנו, ואם המתוק הזה הוא בריא, זה גם ירגיש לנו הרבה יותר טוב". 

לגמרי. טוב אז תספרי לי איזה קינוחים בריאים יש לך? אין מצב שאני יוצאת מכאן בלי לטעום…

"יש לי כמה סדרות של קינוחים. הראשונה היא מה שמכונה 'קינוחי Raw', כלומר קינוחים עם רכיבים אורגניים שלא עברו שום עיבוד. הקינוחים מבוססים על מוסים במגוון טעמים: וניל, פסיפלורה, פטל שחור, טריקולד (שזה מוקה, שוקולד וניל) ועוד. חשוב לי להבהיר שמוס נשמע אולי שמנת כבדה שיושבת על הבטן, אבל אצלי ההיפך הוא הנכון! מדובר בקינוח מתוק, קליל, סופר אוורירי וכמובן טעים וכיפי. 

הרכיבים הטבעיים משדרגים את המוס להיות קינוח מושלם, ויש המון תוספות קלילות וקישוטים שהופכים אותו לקינוח בוטיקי ברמה גבוהה. חשוב לי להדגיש, זה הרבה מעבר לשימוש ברכיבים טבעיים ובריאים, יש פה טכניקה של קונדיטוריה ברמה גבוהה: עוגות במגוון צורות, מדליוני שוקולד, קישוט מורכב ועוד.

הסדרה השניה היא סדרת השוקולדים: טבליות שוקולד ופרלינים. קקאו אורגני נא באיכות הכי טובה… בנוסף לזה אני מוכרת גם עוגות אפויות וקינוחי ארטיקים מגניבים בציפוי שוקולד. הכל ללא גלוטן, ללא סוכר לבן, ללא ביצים וללא חלב, שמנת או חמאה. אפשר להזמין לאירועים משפחתיים וגם כמארזי מתנה או אפילו סתם שיהיה נישנוש לאורחים או לבני המשפחה".

מימין: מיני ארטיקים מצופים שוקולד. משמאל: פרליני שוקולד בעיצוב אישי.

מעולה! אז מה אני צריכה לעשות כדי להזמין לעצמי מארז קינוחים וליהנות מהמתוקים הבריאים שלך?

"אפשר להתרשם ממגוון הקינוחים באתר שלי, או דרך העמוד בפייסבוק. כמו כן ניתן להתקשר אליי ישירות, להתייעץ ואף להזמין קינוח מותאם בדיוק לאירוע. כך החגיגה יכולה להיות מושלמת, עם קינוח שהוא גם טעים ונראה 'מושחת' לא פחות מכל קינוח מפואר אחר, וגם בריא ומזין.

אף אחד לא צריך להרגיש מחוץ לחגיגה. זה מתאים למי שבאמת לא יכולים לצרוך גלוטן, מוצרי חלב או ביצים מבחינה בריאותית, אבל גם למי שבחרו באורח חיים טבעוני, או סובלים מרגישות מסוימת לחלב למשל. בכלל, זה מתאים לכל מי שרוצה ליהנות ממתוק מבלי להרגיש לאחר מכן באשמה. קינוחים מהטבע, טעימים, בריאים וקלילים, הם כאלה שאפשר ליהנות מהם גם תוך כדי האכילה וגם אחר כך – פיזית ונפשית."

כדי להזמין מהמארזים המתוקים של 'חגית - קינוחים מהטבע' היכנסו לאתר להזמנה או צרו איתה קשר ישירות לנייד במספר 052-2831635 או במייל hagitrosenberg@gmail.com

כתבות דומות

האם קיים מכשיר בשוק שמאפשר שינה רציפה ושקטה לשני בני הזוג?

בזמן שרבים נבוכים להודות בנחירות ומשאירים את הריבים לחדר המיטות, הם מתעלמים גם מההשלכות המסוכנות: נחירות הן לעיתים תסמין של דום נשימה בשינה, וכשאינו מטופל הוא עלול להוביל להתקף לב ולאירוע מוחי. יצאנו לבדוק עם טכנאי השיניים יוסי ספוזניק, מה סוד הקסם של הסד הדנטלי הפשוט שניתן להתרגל אליו כבר מהלילה הראשון ומסייע להפסיק את הנחירות לחלוטין?

לכתבה »

נזקי מים בבית? שירות חדשני יעזור לכם לקבל את תשלום הפיצוי מחברת הביטוח, בלי בירוקרטיה וללא סיכון מצדכם

בדירות ובתים רבים קיימים כתמי רטיבות מנזקי מים. רוב בעלי הבתים לרוב לא מטפלים בבעיה או סופגים את עלויות טיפול הנזק על חשבונם מבלי לדעת שנזקים אלו מכוסים בביטוח. השמאי המומחה, שלמה פרנקיל, מייסד 'אקספרט פלוס – המרכז למימוש זכויות ביטוח', מסביר כיצד ניתן להגיש דרישה לפיצוי מחברת הביטוח ובאמת לקבל את מלוא תשלום הפיצוי בלי להסתבך עם טפסים וסיכון הכסף שלנו.

לכתבה »

השיטה הלפטינית שבעזרתה כל אישה יכול לחזור למשקל החלומות שלה תוך 90 יום

"הגורל שלי הוא להיות שמנה, נולדתי עם הגנים האלו ואני כבר לא אצליח לשנות את זה בגילי". נשמע לך מוכר? מייסד שיטת "אבא חטוב", צביקה עינב, שהצליח לגרום ליותר מ-25,000 גברים להוריד את הכרס, פותח כעת את התוכנית לנשים ("אמא חטובה") ומבטיח לחולל מהפכה גם בקרב אלו שנדמה להן שהן יודעות הכל על הרזייה. בשורה חדשה או עוד דיאטת קסם שלא תחזיק מעמד לאורך זמן? יצאנו לבדוק.

לכתבה »

״FIRST FIT״: 'עיצוב חיוך' בלי כאבים ובלי זריקות הרדמה

בגיל 22 או בגיל 52, ״דיכאון״ זאת הגדרה מדויקת למה שקורה לאנשים עם שיניים עקומות, צהובות, שבורות או חסרות כאשר מתחילים לדבר על חיוך או יישור שיניים. עבור כל אותם אנשים, יש בשורה חדשה בעולם ציפויי השיניים – שיטת First Fit. תכירו את הטכנולוגיה שמספקת לנו חיוך מושלם בעיצוב אישי תוך 120 דקות, בלי כאבים ובלי ברזלים על השיניים. לא מאמינים? בואו לראות!

לכתבה »

כתבות דומות

האם קיים מכשיר בשוק שמאפשר שינה רציפה ושקטה לשני בני הזוג?

בזמן שרבים נבוכים להודות בנחירות ומשאירים את הריבים לחדר המיטות, הם מתעלמים גם מההשלכות המסוכנות: נחירות הן לעיתים תסמין של דום נשימה בשינה, וכשאינו מטופל הוא עלול להוביל להתקף לב ולאירוע מוחי. יצאנו לבדוק עם טכנאי השיניים יוסי ספוזניק, מה סוד הקסם של הסד הדנטלי הפשוט שניתן להתרגל אליו כבר מהלילה הראשון ומסייע להפסיק את הנחירות לחלוטין?

לכתבה »

נזקי מים בבית? שירות חדשני יעזור לכם לקבל את תשלום הפיצוי מחברת הביטוח, בלי בירוקרטיה וללא סיכון מצדכם

בדירות ובתים רבים קיימים כתמי רטיבות מנזקי מים. רוב בעלי הבתים לרוב לא מטפלים בבעיה או סופגים את עלויות טיפול הנזק על חשבונם מבלי לדעת שנזקים אלו מכוסים בביטוח. השמאי המומחה, שלמה פרנקיל, מייסד 'אקספרט פלוס – המרכז למימוש זכויות ביטוח', מסביר כיצד ניתן להגיש דרישה לפיצוי מחברת הביטוח ובאמת לקבל את מלוא תשלום הפיצוי בלי להסתבך עם טפסים וסיכון הכסף שלנו.

לכתבה »

השיטה הלפטינית שבעזרתה כל אישה יכול לחזור למשקל החלומות שלה תוך 90 יום

"הגורל שלי הוא להיות שמנה, נולדתי עם הגנים האלו ואני כבר לא אצליח לשנות את זה בגילי". נשמע לך מוכר? מייסד שיטת "אבא חטוב", צביקה עינב, שהצליח לגרום ליותר מ-25,000 גברים להוריד את הכרס, פותח כעת את התוכנית לנשים ("אמא חטובה") ומבטיח לחולל מהפכה גם בקרב אלו שנדמה להן שהן יודעות הכל על הרזייה. בשורה חדשה או עוד דיאטת קסם שלא תחזיק מעמד לאורך זמן? יצאנו לבדוק.

לכתבה »

״FIRST FIT״: 'עיצוב חיוך' בלי כאבים ובלי זריקות הרדמה

בגיל 22 או בגיל 52, ״דיכאון״ זאת הגדרה מדויקת למה שקורה לאנשים עם שיניים עקומות, צהובות, שבורות או חסרות כאשר מתחילים לדבר על חיוך או יישור שיניים. עבור כל אותם אנשים, יש בשורה חדשה בעולם ציפויי השיניים – שיטת First Fit. תכירו את הטכנולוגיה שמספקת לנו חיוך מושלם בעיצוב אישי תוך 120 דקות, בלי כאבים ובלי ברזלים על השיניים. לא מאמינים? בואו לראות!

לכתבה »